Information till vÄra lÀsare

Den 31 december 2024 Àr sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebÀr att vÄr sajt inte lÀngre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla vÄra lÀsare för det stöd och engagemang ni har visat genom Ären.

För er som vill fortsÀtta följa nyheter frÄn Norrköping och FinspÄng hÀnvisar vi till NT.se, dÀr ni hittar det senaste frÄn regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Kvinno i filmbranschen – allt var inte bĂ€ttre förr

DokumentÀren om den svenska filmikonen har störst fokus pÄ livet omkring filmen.

Regissör Isabel Andersson bakom filmen Lena.

Regissör Isabel Andersson bakom filmen Lena.

Foto: Fredrik Sandberg/TT

Recension2021-09-27 17:07
Det hĂ€r Ă€r en recension. Åsikterna i texten Ă€r skribentens egna.

Film

Lena
Cnema
Regi: Isabel Andersson
I rollerna: Lena Nyman, Marie Göranzon, Kristina Lugn m fl.
Betyg: 3
Lena Nymans plats i filmhistorien och samtidshistoria berÀttad genom hennes liv. SÄ kan du sammanfatta Isabel Anderssons dokumentÀr om skÄdespelaren och ikonen Nyman. Det gÄr Àven att beskriva filmen som "förbluffande uppvisning i hur allt inte var bÀttre förr". NÀr eftertexterna rullar Àr nÀmligen det bestÄende intrycket ett vÀldigt förvirrande fokus pÄ hennes vikt och utseende. Den som tror att fenomenet kom pÄ 90-talet var helt enkelt inte med pÄ 60- och 70-talet. Under Nymans storhetstid diskuterade alla frÄn kÀnda regissörer till filmrecensenter huruvida hennes kropp och utseende dög. Hon omtalades tydligen som rund med hög frekvens men för oss som tittar, och inte var med nÀr det begav sig, Àr förvirringen total. Vad menar dessa mÀnniskor? Situationen blir vÀrre nÀr vi fÄr följa hur Lena faktiskt led av trycket pÄ att hÄlla vikten.

DokumentĂ€ren gör en redig och kronologisk resa genom Lena Nymans liv. FrĂ„n barndomen med en nĂ€rvarande mamma till ungdomsĂ„rens idolisering av fadern till stegen ut i vuxenlivet. Hennes genomslag med "Jag Ă€r nyfiken - gul" som tog vĂ€rlden med storm och i chock. Det var innan hon kom in pĂ„ Dramatens elevskola, dĂ€r hon var klasskamrat med Marie Göranzon. 
KarriĂ€ren tog fart, kĂ€rlekslivet lĂ€mnade överlag mer att önska. Hennes privatliv och hĂ€ndelser omkring filmandet fĂ„r mer plats Ă€n nĂ„gon resumĂ© av filmer. Personer nĂ€ra henne och experter inom filmhistoria uttalar sig om henne pĂ„ olika sĂ€tt. PĂ„ mĂ„nga sĂ€tt fĂ„r vi en bred bild av mĂ€nniskan Lena, samtidigt pĂ„stĂ„r den ena efter den andra att hon var ett geni i ordets rĂ€tta bemĂ€rkelse. NĂ„got som inte riktigt förklaras för den som inte kan sin Lena Nyman. Men trots sĂ„dana otydligheter visar dokumentĂ€ren pĂ„ ett bra sĂ€tt vad hon stod för, hennes viljor, hennes driv, hennes omstĂ€ndigheter. DĂ€r behöver tittaren ingen sĂ€rskild förkunskap eller förförstĂ„else. Exempelvis hennes svĂ„righet att göra valet mellan viljan att vara mitt i rampljuset samtidigt som en annan sida av henne mest lĂ€ngtade till norrlĂ€ndska tystnaden tillsammans med pojkvĂ€nnen som bodde dĂ€r. 

Ett annat intressant perspektiv Àr kvinnors roll i filmbranschen dÄ. Hur mÀn kunde utnyttja kvinnorna, men sedan inte försvara dem nÀr orimliga ifrÄgasÀttanden kom igÄng. Trots uppskattning blev de ensamma.

LĂ€s mer om