Film
Lena
Cnema
Regi: Isabel Andersson
I rollerna: Lena Nyman, Marie Göranzon, Kristina Lugn m fl.
Betyg: 3
Lena Nymans plats i filmhistorien och samtidshistoria berÀttad genom hennes liv. SÄ kan du sammanfatta Isabel Anderssons dokumentÀr om skÄdespelaren och ikonen Nyman. Det gÄr Àven att beskriva filmen som "förbluffande uppvisning i hur allt inte var bÀttre förr". NÀr eftertexterna rullar Àr nÀmligen det bestÄende intrycket ett vÀldigt förvirrande fokus pÄ hennes vikt och utseende. Den som tror att fenomenet kom pÄ 90-talet var helt enkelt inte med pÄ 60- och 70-talet. Under Nymans storhetstid diskuterade alla frÄn kÀnda regissörer till filmrecensenter huruvida hennes kropp och utseende dög. Hon omtalades tydligen som rund med hög frekvens men för oss som tittar, och inte var med nÀr det begav sig, Àr förvirringen total. Vad menar dessa mÀnniskor? Situationen blir vÀrre nÀr vi fÄr följa hur Lena faktiskt led av trycket pÄ att hÄlla vikten.
DokumentÀren gör en redig och kronologisk resa genom Lena Nymans liv. FrÄn barndomen med en nÀrvarande mamma till ungdomsÄrens idolisering av fadern till stegen ut i vuxenlivet. Hennes genomslag med "Jag Àr nyfiken - gul" som tog vÀrlden med storm och i chock. Det var innan hon kom in pÄ Dramatens elevskola, dÀr hon var klasskamrat med Marie Göranzon.
KarriÀren tog fart, kÀrlekslivet lÀmnade överlag mer att önska. Hennes privatliv och hÀndelser omkring filmandet fÄr mer plats Àn nÄgon resumé av filmer. Personer nÀra henne och experter inom filmhistoria uttalar sig om henne pÄ olika sÀtt. PÄ mÄnga sÀtt fÄr vi en bred bild av mÀnniskan Lena, samtidigt pÄstÄr den ena efter den andra att hon var ett geni i ordets rÀtta bemÀrkelse. NÄgot som inte riktigt förklaras för den som inte kan sin Lena Nyman. Men trots sÄdana otydligheter visar dokumentÀren pÄ ett bra sÀtt vad hon stod för, hennes viljor, hennes driv, hennes omstÀndigheter. DÀr behöver tittaren ingen sÀrskild förkunskap eller förförstÄelse. Exempelvis hennes svÄrighet att göra valet mellan viljan att vara mitt i rampljuset samtidigt som en annan sida av henne mest lÀngtade till norrlÀndska tystnaden tillsammans med pojkvÀnnen som bodde dÀr.
Ett annat intressant perspektiv Àr kvinnors roll i filmbranschen dÄ. Hur mÀn kunde utnyttja kvinnorna, men sedan inte försvara dem nÀr orimliga ifrÄgasÀttanden kom igÄng. Trots uppskattning blev de ensamma.