Information till vÄra lÀsare

Den 31 december 2024 Àr sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebÀr att vÄr sajt inte lÀngre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla vÄra lÀsare för det stöd och engagemang ni har visat genom Ären.

För er som vill fortsÀtta följa nyheter frÄn Norrköping och FinspÄng hÀnvisar vi till NT.se, dÀr ni hittar det senaste frÄn regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Kritiskt om en döende civilisation

Serotonin Ă€r en roman om en civilisation pĂ„ vĂ€g att Ă€ta upp sig sjĂ€lv, och om mĂ€nsklig sorg och övergivenhet — skriven av en utmĂ€rkt stilist som vet exakt nĂ€r och hur han ska trycka till pĂ„ samtidens ömma, infekterade punkter, skriver Elisabeth BrĂ€nnström.

Serotoninav av Michel Houellebecq.

Serotoninav av Michel Houellebecq.

Foto: Albert Bonnier förlag.

Recension2019-11-03 16:00
Det hĂ€r Ă€r en recension. Åsikterna i texten Ă€r skribentens egna.

Ny bok

Serotoninav Michel Houellebecq
ÖversĂ€ttning: Sara Gordan
Albert Bonniers förlag

Den fyrtiosexÄrige agronomen Florent-Claude Labroustes urbana liv i Paris har börjat kÀnnas alltmer otillfredsstÀllande och meningslöst. Han trivs inte med sitt jobb som utredare pÄ jordbruksdepartementet, och Àcklas alltmer av sin unga japanska flickvÀn, Yuzu, som han delar sin dyra, fashionabla lÀgenhet med. Botten Àr definitivt nÄdd nÀr han hittar filmer som Yuzu spelat in i hans vardagsrum dÀr hon, uppenbarligen pÄ eget initiativ, har sex med bÄde hundar och mÀnniskor. Florent bestÀmmer sig för att utan förvarning lÀmna Yuzu, som blir bostadslös nÀr han sÀljer lÀgenheten. Han försvinner spÄrlöst och ger sig ut pÄ jakt efter ett sammanhang, samtidigt som han desperat börjar söka efter det nÀstan lyckliga liv han levde i Normandie för nÀstan tjugo Är sedan, tillsammans med sitt livs stora kÀrlek, Camille.

Michel Houellebecq, en av Frankrikes just nu hetaste och mest provocerande författare, lÄter oss fÄ följa Florent-Claudes resa tillbaka till Normandie dÀr ingenting Àr som det har varit. EU:s jordbrukspolitik har förstört landsbygden, och det vilar en uppgivenhet blandad med sorg över hela trakten, en sorg som ocksÄ Àter sig in i den djupt deprimerade Florent-Claude, vars kÀnsla av att ha blivit överflödig och förÄldrad redan innan han fyllt femtio, har lett honom till en lÀkare som skriver ut lyckopiller. Piller som lugnar men inte bidrar med nÄgot lyckorus eftersom de hÀmmar libidot och inte hjÀlper mot sorg, ensamhet och kÀrlekstörst.

Medicinen hjÀlper inte heller Florent-Claude i hans kringflackande nya tillvaro. TvÀrtom börjar han kÀnna sig utanför i den nya vÀrld han stÀndigt konfronteras med. Han börjar ocksÄ kÀnna sig överflödig som man, han Àr inte lÀngre ung, och trots sin tendens att vÀrdera kvinnor som sexobjekt har han svÄrt att fÄ erektion, nÄgot som plÄgar och skrÀmmer honom. Han lider till sist sÄ svÄrt av kÀnslan av att vara pÄ vÀg att fasas ut ur tillvaron och av sin stora lÀngtan efter kÀrlek och samhörighet att hans lÀkare förklarar för honom att han Àr pÄ vÀg att dö av sorg.

SerotoninĂ€r i det stora hela en briljant, dystopisk och mycket sorglig skildring av vĂ€stvĂ€rldens gradvisa förfall och den ensamma mĂ€nniskans vilsenhet, dĂ€r Houellebecq samtidigt lyckas med att skildra Ă„ldrandets dilemma och den europeiske mannens ofta vacklande syn pĂ„ sig sjĂ€lv och sin position i ett samhĂ€lle dĂ€r mĂ„nga mĂ€n fasar för att de kanske snart inte kommer att behövas. Barn gĂ„r att skaffa pĂ„ annat sĂ€tt Ă€n genom samlag, och kvinnorna – som blivit tuffare och mer sjĂ€lvstĂ€ndiga – kan för det mesta bĂ„de ta för sig och försörja sig sjĂ€lva.

Det som provocerar mest i romanen fĂ„r vĂ€l sĂ€gas vara den sexualiserade bild av kvinnan som Houellebecq mĂ„lar upp, eller snarare den bild av kvinnor han anser sitter fastrotade i huvudet pĂ„ mĂ„nga mĂ€n. Yuzu kĂ€nns speciellt obehaglig i det hĂ€r sammanhanget eftersom hon pĂ„minner om en japansk sexrobot. Jag kan dock förlĂ„ta Houellebecq för detta eftersom Serotonin först och frĂ€mst Ă€r en roman om en civilisation som Ă€r pĂ„ vĂ€g att Ă€ta upp sig sjĂ€lv, och om mĂ€nsklig sorg och övergivenhet – skriven av en utmĂ€rkt stilist som vet exakt nĂ€r och hur han ska trycka till pĂ„ samtidens ömma, infekterade punkter.