Information till vÄra lÀsare

Den 31 december 2024 Àr sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebÀr att vÄr sajt inte lÀngre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla vÄra lÀsare för det stöd och engagemang ni har visat genom Ären.

För er som vill fortsÀtta följa nyheter frÄn Norrköping och FinspÄng hÀnvisar vi till NT.se, dÀr ni hittar det senaste frÄn regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Klassisk historia har blivit trÄkigt

Svagt manus som upprepar sig med alldeles för mÄnga slag.

Om du inte Ă€lskar krigsskildringar och stridsgestaltning Ă€r du redan fel ute med ”Napoleon”.

Om du inte Ă€lskar krigsskildringar och stridsgestaltning Ă€r du redan fel ute med ”Napoleon”.

Foto: Pressbild

Recension2023-11-24 14:10
Det hĂ€r Ă€r en recension. Åsikterna i texten Ă€r skribentens egna.

Film

Napoleon
Cnema/Filmstaden 
Regi: Ridley Scott
I rollerna: Joaquin Phoenix, Vanessa Kirby, Tahar Rahim, Rupert Everett m fl.
Betyg: 2

Om du inte Ă€lskar krigsskildringar och stridsgestaltning Ă€r du redan fel ute med ”Napoleon”. För sĂ„dana scener utgör en stor del av speltiden pĂ„ tvĂ„ och en halv timme. Napoleon Bonaparte Ă€r mytomspunnen, bland annat ihĂ„gkommen för sin strategiska excellens. I Ridley Scotts hĂ€nder Ă€r han nĂ„got förenklad. Han rör sig i ett fysiskt muttrande med aptit pĂ„ makt. Borde inte Napoleon vara mer energisk eller mer karismatisk? Att efter revolutionen mot rojalisterna kunna utse sig till kejsare borde krĂ€vt mer Ă€n fysisk makt. Det Ă€r stridigheterna i sig som publiken fĂ„r se och inte planeringen. Det varvas med berĂ€ttelsen om Napoleon och JosĂ©phine, eller snarare hans besatthet av henne. NĂ„got som prĂ€glar Ridley Scotts film Ă€r att den Ă€r monumentalt trĂ„kig. Scener lĂ€ggs pĂ„ varandra hastigt dĂ€r Ă„ren springer i vĂ€g. Manuset saknar dynamik, det Ă€r upprepningar och lĂ„gintensivt pĂ„ ett fattigt sĂ€tt.

I inledningen presenteras citat om att misÀr leder till revolution och att revolutionen sedan Äter lÀmnar mÀnniskorna till misÀren. Scott Àr erfaren nog som regissör att göra en biografi och strunta i trÀffsÀkerheten av fakta. Napoleon Àr nÀrvarande nÀr Marie Antoinette möter giljotinen. NÄgot som inte skedde i verkligheten. Blink och filmen Àr framme vid mötet med Ànkan Josephine. En nödvÀndighet mÄhÀnda nÀr du behöver fÄ med nÀstan ett helt liv. DÀrför kan det finnas poÀnger i att fokusera pÄ delar av livet. Hursomhelst slÀngs slag och bataljer ovanpÄ varandra och varvas sedan med kÀrleken. Den Àr inte sÀrskilt omtumlande eller tilldragande heller. Vad Joséphine ser i Napoleon Àr oklart. SlÀngandet mellan dessa tvÄ delar skulle kunna leda till intressant utveckling men tyvÀrr kÀnns det enbart repetitivt. Varför skulle tittare engagera sig mer i ena slaget Àn det andra?

Phoenix Àr tillrÀckligt mycket skÄdespelare för att ta sig an en sÄdan roll. Men den hÀr lÄgmÀlt irriterade figuren Àr tröttsam att följa. Samtidigt har jag svÄrt att tro att det bara blivit sÄ, förmodligen har han regisserats sÄ. Scott vill möjligtvis fÄ fram sin poÀng att utan Joséphine var Napoleon inte samma kraft att rÀkna med men han var en framgÄngsrik spelare i de militÀra kretsarna. Visst, Dariusz Wolskis foto Àr helt fantastiskt men det behövs mer frÄn en film.