EWK-sällskapet och Dagens Arbete tilldelar Charlie Christensen 2017 års EWK-pris för att han, genom sin riksbekanta, satiriska karaktär Arne Anka, är ett ”ständigt störande inslag i den allmänna ordningen”.
”Han ger röst åt underdogen i både den stora och lilla världen. Christensen är en mästare i att skärpt, skarpt och snyggt filtrera samhället genom rå humor och bitande satir. En satir riktad mot den överhet som har makten att förändra de strukturer vi alla drabbas av”, står det i juryns motivering.
– Det är verkligen en stor ära för mig, finner knappt ord. Jag har vuxit upp med EWK:s teckningar, och han har varit en av de verkligt stora för mig. Hans karikatyrer av Palme, Erlander och Sträng sitter liksom ingraverade på min näthinna, de var inte bara oerhört porträttlika, de hade även satirisk udd och en mycket personlig stil som var omöjlig att missta sig på, säger Charlie Christensen.
Charlie Christensen, född 1958, är självlärd tecknare. Han debuterade som serietecknare i Svenska Serier nr 3/1979. Vid sidan om tecknandet drygades inkomsten ut med diverse ströjobb som lagerbiträde, inom hemtjänsten och på sjukhus.
Arne Anka publicerades första gången 1983 i tidningen TreNioNio och lades sedan på is tills Metallarbetaren återupplivade honom och i september 1987 gjorde honom till ett stående inslag i tidningen.
Initialerna A.A. drog igång en insändarstorm som klöv läsekretsen i tre delar; en som var för, en som var emot och en som inte fattade någonting. När krutröken väl skingrats hade Arne Ankas satiriska ordkaskader kallats både kulturellt lyft, förbannad skit och grovkornig barnporr, framgår det i ett pressmeddelande från Arbetets museum.
I mitten av 90-talet grävdes Arne Anka ner igen tills 2005 då han fick ett nytt forum i Dagens Arbete.
– Jag hade aldrig trott att Arne skulle bli så långlivad. När jag lade ner serien 1995 tyckte jag att jag hade sagt det jag ville. Sen kom 11 september 2001, och dåren George Bush gjorde vansinne till politik. Invasionen av Irak 2003 var det mest cyniska skådespel av propagandalögner och krigshets jag sett, och Arne började växa inom mig igen, säger Charlie Christensen.
– Om jag i första vändan gjorde satir av svensk politik och mentalitet sett från en bardisk, kände jag nu en vrede och frustration som gjorde att jag ville tala om större ämnen som världspolitik, historia och den rena existensen, och Arnes perspektiv från bardisken kändes som det adekvata, säger Charlie Christensen.
Priset kommer att delas ut den 11 november på EWK-museet Centrum för politisk illustrationskonst vid Arbetets museum i Norrköping.