Information till vÄra lÀsare

Den 31 december 2024 Àr sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebÀr att vÄr sajt inte lÀngre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla vÄra lÀsare för det stöd och engagemang ni har visat genom Ären.

För er som vill fortsÀtta följa nyheter frÄn Norrköping och FinspÄng hÀnvisar vi till NT.se, dÀr ni hittar det senaste frÄn regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Ny rapport: Risk att fler överger scenkonsten

Sveriges scenkonst riskerar att utarmas pÄ grund av coronapandemin. En ny rapport varnar för en framtida kompetensbrist nÀr skÄdespelare, dansare och tekniker tvingas lÀmna en nedstÀngd bransch.

Tom teatersalong pÄ Södra teatern i Stockholm. Arkivbild.

Tom teatersalong pÄ Södra teatern i Stockholm. Arkivbild.

Foto: Amir Nabizadeh/TT

Personligt2021-05-03 08:18

Teatrar stÄr stÀngda och konserthus ekar tysta. Coronapandemin har lett till att mÄnga anstÀllda inom kulturbranschen har gÄtt sysslolösa i mÄnader. Svensk Scenkonst har frÄgat teatrar, operor, konserthus och danskompanier hur det pÄverkar deras framtid, resultatet sammanstÀlls i en ny rapport.

– Samtliga svarade att det fanns en risk för en bestĂ„ende kompetensbrist, sĂ€ger Svensk Scenkonsts vd Mikael BrĂ€nnvall och lĂ€gger till:

– Jag Ă€r övertygad om att det hĂ€r kommer vara ett problem sĂ„ fort man ska börja engagera och anstĂ€lla frilansare igen. DĂ„ kommer det att synas praktiskt, för bĂ„de konstnĂ€rliga och tekniska yrken.

YrkesvÀxling blir permanent

MÄnga i kulturbranschen har bytt yrke temporÀrt pÄ grund av pandemin, för försörjningens skull. OsÀkerheten kring Äterstarten kan bidra till att det blir ett permanent byte, och att frilansare inte ÄtervÀnder till scenkonsten, enligt Mikael BrÀnnvall.

– Den största risken i den konstnĂ€rliga gruppen gĂ€ller de som har virtuosa yrken, som mĂ„ste öva varje dag för att behĂ„lla sin kompetens, som dansare, sĂ„ngare och musiker. Och alla tekniker med hög spetskompetens Ă€r attraktiva och efterfrĂ„gade inom andra yrken.

Även de unga som utbildar sig vid kultur- och musikskolor drabbas. MĂ„nga upplever att kvaliteten pĂ„ utbildningarna försĂ€mras till följd av distansundervisningen. Nu finns inte heller möjligheten att göra praktik.

– Vi Ă€r oroliga för att vissa kommer att yrkesvĂ€xla direkt efter utbildningen, eftersom de inte fĂ„r nĂ„got fotfĂ€ste pĂ„ arbetsmarknaden.

Kompetensutveckla

Framför allt behöver branschen nu en plan för nÀr Äterstarten kan ske, menar Mikael BrÀnnvall. MÄnga produktioner har planeringstider pÄ mellan sex och arton mÄnader. Krisstöd Àr fortsatt viktiga, men Svensk Scenkonst tror ocksÄ pÄ ett garantistöd. Hittills har regeringen frÀmst gett stöd i efterhand för förlorade intÀkter.

– Vi tror att om staten i stĂ€llet skulle tĂ€nka framĂ„t och ge stöd till dem som planerar verksamheter skulle det vara en signal till scenerna att börja förbereda för produktioner under hösten. Om restriktionerna finns kvar tar staten risken. DĂ„ skulle scenerna vĂ„ga engagera frilansare, frilansarna skulle fĂ„ jobb och dĂ„ skulle allt komma i gĂ„ng, sĂ€ger han.

Svensk Scenkonst föreslÄr ocksÄ tillfÀlliga statliga kompetenslyft för att behÄlla spetskompetensen i branschen. De skulle kunna vara riktade till sÄngare, musiker och dansare, eller till konstnÀrliga högskoleutbildningar med inriktning pÄ scenkonst. Dessa skulle dÄ kunna erbjuda fortbildningsinsatser.

– Det Ă€r en stor risk att det tar tid innan teatern kommer i gĂ„ng pĂ„ allvar. DĂ„ skulle man utnyttja den situationen och satsa pĂ„ dem som inte har nĂ„gon anstĂ€llning, sĂ€ger Mikael BrĂ€nnvall.

Fakta: Svensk Scenkonsts rapport

EnkÀten skickades ut till 90 vd:ar, eller motsvarande, för olika verksamheter inom scenkonsten i Sverige. De som har svarat representerar producenter och arrangörer inom teater, orkestermusik, opera, nycirkus och annan scenkonst.

Statistik frĂ„n SCB visar att antalet sysselsatta inom kultur, nöje och fritid sjönk frĂ„n 57 400 till 51 500 under 2020, vilket motsvarar en minskning pĂ„ cirka tio procent. Siffror frĂ„n Svensk Scenkonst bekrĂ€ftar den situationen: antalet anstĂ€llda bland deras medlemmar har minskat med 22 procent och medelantalet heltidsanstĂ€llda med 8 procent.

Svensk Scenkonst efterlyser dessutom en lÄngsiktig, nationell plan för kompetenshöjning och talangutveckling, eftersom det redan nu rÄder brist pÄ vissa yrkeskompetenser, som till exempel blÄssymfoniker.

NÀr elever ska ta sig frÄn den kommunala musikskolan till konstnÀrliga utbildningar uppstÄr ett glapp som man vill hjÀlpa till att överbrygga, för att ocksÄ komma till rÀtta med den sociala snedrekryteringen.


Fakta: Publikrestriktioner

29 mars 2020 blev en publikgrÀns pÄ 50 personer huvudregeln för allmÀnna sammankomster.

22 oktober meddelade regeringen att sittande publik pÄ högst 300 personer tillÄts pÄ kultur- och sportevenemang frÄn den 1 november, med högst tvÄ personer i varje sÀllskap.

16 november 2020 sÀnktes taket frÄn 300 till Ätta personer för allmÀnna sammankomster. Restriktionerna trÀdde i kraft den 24 november.

26 februari 2021 definierade FolkhÀlsomyndigheten i sitt remissyttrande tre olika smittlÀgen och angav publiktak utifrÄn dessa. Vid det sÀmsta smittolÀget Àr grÀnsen för sittande publik inomhus 50 personer, vid ett nÄgot bÀttre 300 personer. Först vid ett tredje scenario, dÄ sjukvÄrden har goda förutsÀttningar att klara vÄrden av covidpatienter, tas begrÀnsningen för inomhuspublik bort. Ett nytt publiktak föreslogs först kunna införas 11 april.

30 mars 2021 sköt regeringen, pÄ FolkhÀlsomyndighetens begÀran, fram det nya publiktaket till 3 maj.

Regeringen föreslĂ„r i en remiss lĂ€ttnader vad gĂ€ller deltagarantalet pĂ„ vissa arrangemang. Vid exempelvis stora kulturevenemang med anvisade platser utomhus ska publiken kunna uppgĂ„ till 500 personer frĂ„n 17 maj – om smittoutvecklingen tillĂ„ter det.

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!