Teatrar stÄr stÀngda och konserthus ekar tysta. Coronapandemin har lett till att mÄnga anstÀllda inom kulturbranschen har gÄtt sysslolösa i mÄnader. Svensk Scenkonst har frÄgat teatrar, operor, konserthus och danskompanier hur det pÄverkar deras framtid, resultatet sammanstÀlls i en ny rapport.
ââSamtliga svarade att det fanns en risk för en bestĂ„ende kompetensbrist, sĂ€ger Svensk Scenkonsts vd Mikael BrĂ€nnvall och lĂ€gger till:
ââJag Ă€r övertygad om att det hĂ€r kommer vara ett problem sĂ„ fort man ska börja engagera och anstĂ€lla frilansare igen. DĂ„ kommer det att synas praktiskt, för bĂ„de konstnĂ€rliga och tekniska yrken.
YrkesvÀxling blir permanent
MÄnga i kulturbranschen har bytt yrke temporÀrt pÄ grund av pandemin, för försörjningens skull. OsÀkerheten kring Äterstarten kan bidra till att det blir ett permanent byte, och att frilansare inte ÄtervÀnder till scenkonsten, enligt Mikael BrÀnnvall.
ââDen största risken i den konstnĂ€rliga gruppen gĂ€ller de som har virtuosa yrken, som mĂ„ste öva varje dag för att behĂ„lla sin kompetens, som dansare, sĂ„ngare och musiker. Och alla tekniker med hög spetskompetens Ă€r attraktiva och efterfrĂ„gade inom andra yrken.
Ăven de unga som utbildar sig vid kultur- och musikskolor drabbas. MĂ„nga upplever att kvaliteten pĂ„ utbildningarna försĂ€mras till följd av distansundervisningen. Nu finns inte heller möjligheten att göra praktik.
ââVi Ă€r oroliga för att vissa kommer att yrkesvĂ€xla direkt efter utbildningen, eftersom de inte fĂ„r nĂ„got fotfĂ€ste pĂ„ arbetsmarknaden.
Kompetensutveckla
Framför allt behöver branschen nu en plan för nÀr Äterstarten kan ske, menar Mikael BrÀnnvall. MÄnga produktioner har planeringstider pÄ mellan sex och arton mÄnader. Krisstöd Àr fortsatt viktiga, men Svensk Scenkonst tror ocksÄ pÄ ett garantistöd. Hittills har regeringen frÀmst gett stöd i efterhand för förlorade intÀkter.
ââVi tror att om staten i stĂ€llet skulle tĂ€nka framĂ„t och ge stöd till dem som planerar verksamheter skulle det vara en signal till scenerna att börja förbereda för produktioner under hösten. Om restriktionerna finns kvar tar staten risken. DĂ„ skulle scenerna vĂ„ga engagera frilansare, frilansarna skulle fĂ„ jobb och dĂ„ skulle allt komma i gĂ„ng, sĂ€ger han.
Svensk Scenkonst föreslÄr ocksÄ tillfÀlliga statliga kompetenslyft för att behÄlla spetskompetensen i branschen. De skulle kunna vara riktade till sÄngare, musiker och dansare, eller till konstnÀrliga högskoleutbildningar med inriktning pÄ scenkonst. Dessa skulle dÄ kunna erbjuda fortbildningsinsatser.
ââDet Ă€r en stor risk att det tar tid innan teatern kommer i gĂ„ng pĂ„ allvar. DĂ„ skulle man utnyttja den situationen och satsa pĂ„ dem som inte har nĂ„gon anstĂ€llning, sĂ€ger Mikael BrĂ€nnvall.