T(r)ack och grattis
++ Tracks tar språnget ur tonåren.++ I dag fyller radioklassikern 20 år.++ 20-årsjubileet firas i radio på lördag med en maratonlista med alla de artister som samlat flest poäng på listan genom åren.
Idag fyller kultprogrammet Tracks 20 år och i lördagens sändning bjuder Michael Cederberg och Kaj Kindvall lyssnarna på en maratonlista med återblickar på listorna genom åren. FOTO: OLA AXMAN
Foto:
Någon nostalgifrossa vill han inte kalla det.
- Några återblickar blir det, men vi ska inte vältra oss i det som var. Tracks stil är mer här och nu.
Stal lyssnare
Under Tracks levnad har konkurrenssituationen förändrats. Kommersiella radiokanaler har stulit lyssnare och nya topplistor har lanserats i TV. Men Tracks består och antalet röstande i programmet har hållit sig konstant genom åren, medan andra listor i reklamradio och TV ofta blivit kortlivade.
- Jag tror att radio är en väldigt bra form för topplistor, men det finns ingen kommersiell rikstäckande radio och då är det svårt att göra en nationell lista. I Tracks får man hitsen samlade och med en viss spänning, säger Kaj Kindvall.
Innan Tracks föddes sände Kaj Kindvall program som Discorama och Poporama. Han märkte av ett sug efter en topplista från lyssnarna, men intresset var svalt från Sveriges Radio.
- Det var ett helt annat klimat. Under 70-talet gillade man inte listor där det tävlades i musik. Men jag kände att trycket ökade från lyssnarna och samtidigt började diskussionen från 70-talet klinga av några år in på 80-talet.
- Då tyckte jag att vi skulle göra en satsning, men det var inte så lätt att få igenom det. Jag skissade upp ett program, som byggde på att man får sig till livs en väldig massa ny musik även om man inte var intresserad av listbiten. Det var konceptet från början och det är det i princip än idag.
Grammisbelönad
Och i februari fick Kaj Kindvall definitivt sin revansch. Han fick årets hederspris på Grammisgalan för sin förmåga att göra program med fingertoppskänsla för hits och med ett listelement som ger spänning.
- Det var kul och är en bekräftelse på att det man gjort betyder någonting.
Idag får han många mejl där folk tackar för att de upptäckte någon viss musikstil eller artist tack vare programmet.
- Det är roligt eftersom det var precis så jag tänkte mig Tracks, att det skulle leda till att man upptäcker ny musik.
Programmet kräver mycket arbete och för tio år sedan var Kaj i skriande behov av en medarbetare. Det blev Michael Cederberg - som följt Kajs program sedan sju års ålder. Den 1 oktober har kung Kajs kronprins Michael varit med bakom Tracks i exakt tio år.
- När han kom och besökte Tracks som glad och intresserad lyssnare vi fick kontakt. Jag såg en kille som var jätteintresserad av musik, med stenkoll på sina skivor och insåg jag att den här killen kan jag ha nytta av, säger Kaj.
Inte alltid eniga
- Ofta är vi eniga om vilka låtar som slår. Men inte alltid, och det är nästan roligare, säger Michael. Ibland blir man överraskad. En låt jag inte trodde på var Raymond och Marias "Ingen vill veta var du köpt din tröja". Vid första lyssningarna var det för mig en gåta att vi skulle spela den i P3 över huvud taget.
Första året Tracks sändes utgjorde andelen svenska låtar bara 12 procent. Under senare år har det förändrats och förra året nåddes den högsta siffran någonsin, 58 procent.
- Svensk musik har blivit bättre. Det är en oerhörd skillnad sedan programmet startade. Då gavs det inte ut mycket svensk musik alls, säger Kaj.
Det intensiva arbetet med musik kräver en bred förståelse för olika sorters musikstilar, men båda lyssnar allt mindre på musik hemma.
- För att snacket ska bli bra i radio behöver jag fylla på med annat, som inte har med musik att göra. Det skulle inte bli bra om man är en 24 timmars musiknörd.
1. Madonna med 52 hits och 10 listettor
2. Pet Shop Boys med 35 hits och 7 listettor
3. Roxette med 33 hits och 8 listettor
Kuriosa: 797 listor har sänts hittills (årssummeringarna är borträknade) och totalt 837 program.
Antal hits som legat på listan: 3704
<B>Tracks om tio år?</B>
Kaj Kindvall: "Det är svårt att sia om. Det bestämmer givetvis också P3-ledningen. Men jag gissar att man gör om konceptet den dag jag säger att jag inte vill fortsätta. Det är alltid väldigt svårt att ta över ett program som är så förknippat med en person."