Information till vÄra lÀsare

Den 31 december 2024 Àr sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebÀr att vÄr sajt inte lÀngre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla vÄra lÀsare för det stöd och engagemang ni har visat genom Ären.

För er som vill fortsÀtta följa nyheter frÄn Norrköping och FinspÄng hÀnvisar vi till NT.se, dÀr ni hittar det senaste frÄn regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Ska det hÀr vara konst?

SĂ€llan driver konst upp sĂ„ hĂ€ftiga kĂ€nslostormar som nĂ€r den placeras pĂ„ gator, torg, natur - eller rondeller.  I utstĂ€llningen "FrĂ„n kungastatyer till gatans lag" som öppnar i dag visar Konstmuseet upp historien bakom och reaktionerna pĂ„ nĂ„gra av lĂ€nets mest uppmĂ€rksammade offentliga konstverk.

Stina Opitz, Cirkulation II Àr ett de mest uppmÀrksammade konstverk i lÀnet under senare Är. Foto: Stina Opitz

Stina Opitz, Cirkulation II Àr ett de mest uppmÀrksammade konstverk i lÀnet under senare Är. Foto: Stina Opitz

Foto:

NORRKÖPING2009-11-28 03:00
Debattens vĂ„gor gick höga pĂ„ 60-talet nĂ€r Arne Jones "Spiral Ă„tbörd" hamnade utanför Konstmuseet. Och för nĂ„gra Ă„r sedan fick Stina Opitz skulptur "Cirkulation II" i Linköping stor uppmĂ€rksamhet dĂ„ den gav upphov till ett koppel av rondellhundar. Men reaktioner pĂ„ offentliga konstverk Ă€r inget nytt. Redan i mitten av 1800-talet rasade svenska skulptörer mot statyn av Carl XIV Johan i Karl Johans Park, gjord av tysken Ludvig von Schwanthalers. - Det blev ett vĂ€ldigt rabalder. Det hette att han var en hötorgsskulptör som hade ett antal fĂ€rdiga kroppar som han bara böt ut huvudet pĂ„, berĂ€ttar Lars-Ove Östensson pĂ„ Konstmuseet. Omtalad ryttare
Även Carl Milles ryttargrupp Folke Filbyter pĂ„ Stora torget i Linköping - som i dag blivit till en stolt symbol för staden - ifrĂ„gasattes i lokalpressen. Litet förvĂ„nade handlade det dĂ„ frĂ€mst om att hĂ€sten var ful. - I insĂ€ndare beklagade man sig över att den östgötska hĂ€staveln skulle fĂ„ sig en ordentlig knĂ€ck, sĂ€ger Lars-Ove Östensson. UtstĂ€llningen Ă€r indelad i Ă„tta teman, men följer en kronologi med avstamp i 1800-talet - statyresandets epok - dĂ„ utsmyckningen ofta manifesterade makt. NĂ„got för alla
"Konsten Ät folket" Àr en kategori, dÀr nÀmns Nils Wedels utsmyckning i Konstmuseet. Han var en konstnÀr som mer Àn nÄgon förkroppsligar tankarna om konst för alla. DÀrefter berörs bl a "miljonprogrammet" och Einar Höstes skÄlformer i Ringdansen - innan besökaren nÄr samtidskonsten och grafittin. - Vi tar ett tematiskt grepp kring en frÄga vi tycker Àr viktig. Vi har ett antal rullbara moduler, inspirerade av arkivskÄp. Man ska kÀnna att det finns material att lÀsa kring olika projekt, förklarar intendent Helena Scragg. - MÄnga konstverk gÄr vi bara förbi, de har blivit vardag för oss. VÄr förhoppning Àr att man ska gÄ ut hÀrifrÄn och se stadsmiljön med nya ögon. Bland de samtida konstverken finns Stina Opitz Cirkulation II frÄn 2006, ett verk som kommit att överskuggas av fenomenet rondellhundar, men vars starka visuella effekt av rörelse understryks i en film av Errol Tanriverdi. - Vi ser hur ringen sÀtts i rörelse likt en rockring, och den fÄr nÀstan hunden att rygga tillbaka. Vi försöker Äterföra vad verket handlar om, sÀger Helena Scragg. VÄldsamma reaktioner
Åke Bjurhamn tillhör en av de konstnĂ€rer som av egen kraft, utan nĂ„gon institution bakom sig, skapat konst i offentlig miljö. Och mötts av vĂ„ldsamma reaktioner. Mordhot och sju polisanmĂ€lningar följde nĂ€r han för exakt 30 Ă„r sedan genomförde projektet "Painted stones" i Vidingsjö. Konstverkets fyra mĂ„lade stenar, i Bjurhamns karaktĂ€ristiska fĂ€rgspektrum, refererade till den nĂ€raliggande bronsĂ„ldersboplatsen med ifyllda ristningar. Inspirationen kom bland annat frĂ„n land art-rörelsen i USA och Robert Smithsons Spiral Jetty. Utanför vita kuben
Bjurhamns verk har ocksĂ„ sitt ursprung i en vilja att gĂ„ utanför "den vita kuben" - gallerier och institutioner. - Det tillkom ur en underklassattityd, ur en anarkistisk vilja, och var nĂ„got som ett smĂ„borgerligt samhĂ€lle som Linköping hade svĂ„rt att svĂ€lja. Det möttes av en gigantisk storm av tyckanden, dĂ€r de flesta tyckte vĂ€ldigt illa om verket, sĂ€ger Åke Bjurhamn - som fick nog och flyttade till Norrköping. Att Konstmuseet vĂ€ljer att uppmĂ€rksamma "Painted stones" glĂ€djer honom. "JĂ€tteglad"
- Det Ă€r intressant att det dröjer 30 Ă„r innan det fĂ„r nĂ„gon sorts offentligt erkĂ€nnande, men det gör mig verkligen jĂ€tteglad. I anslutning till utstĂ€llningen anordnas ett omfattande program med bland annat stadsvandringar, diskussion med konstnĂ€rerna Åke Bjurhamn och Stina Opitz kring rĂ€tten till det offentliga rummet och aktiviteter i verkstaden Krumeluren.
SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!