– Jag tycker att det är skamligt att Norrköping inte har underhållit den på 47 år, säger Leo Lindstrand, barnbarn till konstnären Vicke Lindstrand.
Efter flera års påtryckningar sker nu en restaurering och rengöring av den buteljgröna glasobelisken vid Olof Palmes plats, där glaskonstverket trots sin imponerande höjd på 11,5 meter, göms mellan vårgrönskande lindar.
– Det är synd, man ser inte skulpturen förrän man är framme vid den, säger Leo Lindstrand.
"Dåligt skick"Konstmuseet har nu övertagit skötseln av stadens offentliga konst. På uppdrag av museet renoveras skulpturen av Leo Lindstrand, som till vardags är sjöman.
– Den var i dåligt skick. Smutsig och med en hel del stenskott och frostsprickor. Det krävs också mer omlimning än vi först trodde, säger han och tvättar glaset omsorgsfullt med globex – ett tvättmedel för husvagnar.
3500 glasskivor”Prisma” är uppbyggd av 3500 glasskivor, 9 mm tjocka men alla olika, specialtillverkade från Emmaboda glasbruk. Skivorna är lagda på varandra och limmade med ett tvåkomponentslim som skulle klara både kyla och värme.
– Tyvärr förstörs limmet av solljus, därför har många glasskivor lossnat. Vi ska nu limma med ett silikonlim som klarar solen bättre, säger Leo Lindstrand.
Han var på 70-talet med och hjälpte sin farfar att bygga den nu nyligen renoverade glasskulpturen Legend i glas, placerad i Växjö.
– Det var toppen att jobba ihop med honom. Han var alltid nära arbetarna, trots att han var känd och stor både fysiskt och intellektuellt.
"Framåtpekande utropstecken"I Vicke Lindstrands ”Prisma” finns inbyggda lampor som sprider ett ljusgrönt skimmer. Skulpturen har beskrivits som ”ett lysande utropstecken och pekade ut vägen, uppåt och framåt”. Den kan betraktas som en hyllning till såväl högteknologiska landvinningar som glashyttornas hantverkskunnande.