I dag, fredag, öppnar Jennifer Jönsson Lundedals utställning "Mellan maskorna" på Galleri 7B i Norrköping.
Jennifer Jönsson Lundedal, 31, är modedesigner, utbildad i Borås. Hon gick ut i somras och fick därefter jobb på Stadium, där hon arbetar med design, vid huvudkontoret i Norrköping.
Hon är från Karlshamn från början, och blev förtjust i Norrköping när hon en period gick på Lunnevads folkhögskola, och då bodde i Norrköping.
På Galleri 7B visar hon något som är både vackra plagg och konstverk, installationer, examensarbeten från Borås. De är tidigare visade i Borås, Stockholm och Köpenhamn.
Vid första anblicken inser man inte att i princip allt här går att ha på sig, bäras som plagg. Jennifer Jönsson Lundedal visar bilder på där de bärs av modeller på en catwalk.
Plaggen är i ull, stickade på både en industriell maskin, och på en handmaskin.
När Jennifer Jönsson Lundedal talar om mellanrummet mellan maskorna beskriver hon det som en slags paus, där någonting är på väg att hända.
"Vart du placerar en maska definierar formen, det är i mötet av garn som plagg växer fram.
Möten blir massa och plagg uppstår. Här vänder vi på förhållandena och låter pausen vara massa, om vartannat växer plagg-liknade former ut ur en hög med garn", skriver hon och fortsätter:
"En kavaj rinner ur i paus. En klänning faller ur sitt material. Nya dimensioner uppstår. Mellan maskorna."
– Jag funderar mycket över att när man konstruerar och skapar kläder så klipper man ofta i ett tvådimensionellt tyg som ligger platt, och så jobbar man väldigt mycket för att det ska bli form, och kunna förverkligas i en tredimensionell kropp, säger Jennifer Jönsson Lundedal.
Med den stickade tekniken skapar man form och material samtidigt, vilket ger andra dimensioner, "man kan sticka tredimensionellt."
I Jennifer Jönsson Lundedals verk finns det också partier som medvetet inte är stickade, utan bara är trådar.
I den vita "Shower" som hänger från taket finns det partier i trådarna som är stickade, där man kan ana att man kan sticka in händerna, en aning om ett plagg.
Och i "Fall out dress" har gestalten som bär klänningen, en docka, till synes rest sig upp, och lämnat ett mellanrum i den del som är kvar på golvet.
Jennifer Jönsson Lundedal visar den svart-vit-gråa tredimensionella "Suiten", där det också finns en tidsaspekt, en rörelse mellan planen, då den kan återgå till att vara platt.