Nästa utställning på Norrköpings Konstmuseum handlar om Erik Chambert och har vernissage på Kulturnatten. Inför utställningen har museet ägnat mycket tid åt att söka och spåra ägare av Chamberts möbler, skisser och bildkonst, såväl i länet som i resten av landet.
En förklaring att Erik Chamberts produktion är svår att få fram är att hans tre barn inte godkänt försöken till serietillverkning efter faders död, med tanke på hans hantverksmässigt höga krav.
Men efter att media gått ut med museets efterlysning har responsen från allmänheten blivit stor.
– Det var en överraskning att så många hörde av sig. Det har varit om föremål som är så intressanta att de kan komma att hamna i utställningen, säger Carin Fahlén, intendent på Konstmuseum.
Bland annat har man haft svårigheter att få tag i föremål från 60-talet, som nu har kommit fram genom efterlysningen.
– Vi har varit särskilt intresserade av soffor från 60-talet som kanske bara finns i enstaka exemplar. Och det ser det ut att vi har fått in. Det känns ju jättespännande, säger Carin Fahlén.
Att Chamberts möbler har en koncentration till hem i Östergötland förklaras med att hans
verksamhet, ateljé och produktion låg i Norrköping.
– Det är boende från Norrköping och omgivningarna runt omkring som har hört av sig. Det man har är byråer, sängar, matsalsmöbler, stolar och någon soffa. En man ringde idag om att de hade "Livets träd", en handgjord väv som har hängt i Borgsmokapellet, berättar Carin Fahlén.
– Man märker också att folk är intresserade av att berätta sina historier om vem som har köpt möblerna, om de har ärvt dem eller så. Alla möbler kommer med en historia som också är intressant att ta del av. Och det är vi beredda att lyssna på.
Den 10 september kommer två experter från Antikrundan, Eva Seeman och Anders Rydén, att finnas på museet för att ta emot och besiktiga möbler av Erik Chambert.
– Nu är intresset så stort just nu att många vill komma omedelbart. Vi hoppas att det håller i sig till september, avslutar Carin Fahlén.