På årets filmbranschdag på Cnema stod de filmiska berättelserna i fokus. Bland gästerna fanns bland andra Anna Serner, VD på Svenska Filminstitutet och skådespelerskan Lisa Werlinder.
– Den här dagen är till att fördjupa oss i filmberättelser. Jag är av den åsikten att tekniken kan man alltid lösa, men den riktiga svårigheten ligger i att hitta intressanta filmberättelser, säger Boel Zetterman.
OptimismBoel Zetterman, initiativtagare och projektledare för det regionala talangutvecklingsprojektet Eastwood, gav uttryck för en ljus syn på filmens framtid i länet.
– Östergötland har möjlighet att bli en väldigt stark filmregion, men det kan ta tid. Det hänger samman med omvandlingen från industrialism till kunskapssamhälle. Vi är tvungna att hitta nya näringar och detta är en näring som kan vara väldigt inkomstbringande i det långa loppet, vilket vi har kunnat se i Skåneregionen. Där har man sett att pengarna har varit väl investerade, säger hon.
Positiva resultatEastwood har blivit permanent och kan arbeta mer långsiktigt. Nyligen utvärderades projektet på uppdrag av finansiären Östsam.
– Utvärderingen visade på väldigt positiva resultat. Intervjuer vittnar om att projektet har öppnat vägar för folk som inte trodde att de skulle jobba med film. Man har alltså arbetat med bredd, men också teknisk support och betonat teamarbetet. Eastwood har betytt oerhört mycket för regionen, säger Ann Hederén, kulturchef i Region Östergötland.
"Betyder massor"Grunden för film i Norrköping blir allt stabilare med filmutbildning, en inarbetad filmfestival, kommunal biograf med filmstudio och Norrköpings filmfond. I somras delades den första miljonen ut till Crazy Pictures som fanns på plats för att berätta om den kommande långfilmen.
– Filmfonden betyder massor, säger Boel Zetterman. Den är ett resultat av att filmarna har förenat sig i Östergötlands Förenade Filmare. Men regionen har ingen filmfond ännu, det vore förstås en dröm.
Hur går det med arbetet att få fler tjejer till filmen?
– När regeringen slutade tillföra pengar till tjejsatsningarna så minskade det igen. Det krävs riktade satsningar och jag hoppas att vi på något sätt återigen kan få plats för Eastwood Girls nu när Eastwoodprojektet permanentas.
Hur är kvalitetsnivån i Eastwood?
– Nivån har höjts. Eastwood är idag inte bara ett talangutvecklingsprojekt, utan många av dem har utvecklats till en nivå att det kan vara dags att skaffa självförtroende nog att söka pengar från Svenska Filminstitutet eller annan finansiering.
Men få av filmtalangerna från Eastwood har gått vidare med att söka pengar från t ex SFI.
– Jag tror att det är SFIs svårare ansökningsprocesser som är avskräcker. Det är lätt att man börjar ifrågasätta sin förmåga. Man måste tuffa till sig och det får vi uppmuntra till. Provar man inte, så får man inte veta, säger Simon Öster, filmproducent.