"Hela livet en föreställning"
- Du är ju jätteduktig på att teckna också, det visste jag inte, säger produktionsledaren Marie Wahlqvist när Sven Dahlberg visar upp sina kostymförslag.
Foto: Jessica Gow / SCANPIX
Och koncentrerad är precis vad han är när han berättar om de olika karaktärernas scenkläder. Han har gjort ett gediget researcharbete och har med sig bilder på kvinnor i både klänningar och -baddräkt!- Jag har letat kostymbilder från 30-talet och försökt förstå hur jag ska uttrycka det jag vill utifrån den tidens klädstil, säger Sven.- Alla nummer på Kit Kat Club kommer att skilja sig åt från det man tidigare sett, men det ska bli tydliga kommentarer till situationerna, säger regissören Tereza Andersson som är med när kostymerna presenteras.För det är ett intensivt och viktigt samarbete mellan regissör och scenograf/kostymör som ligger till grund för hur uppsättningen kommer att gestalta sig. Och det är möjligt att samarbeta utan att göra allt för stora avkall på den konstnärliga integriteten.Finns en gräns
- Men det är klart att det finns en gräns för hur långt ifrån man kan vara i sin syn på hur föreställningen ska gestaltas, känner jag att det här kommer inte att fungera så förklarar jag att jag inte kan göra det jobbet, säger Sven Dahlberg.Sven Dahlberg är 37 år och kommer från Munka-Ljungby utanför Ängelholm. Han har alltid tyckt om att teckna, men på universitetet i Lund valde han att läsa humanistiska ämnen.- Men så hade de studentkarneval var fjärde år och min krokilärare fick med mig i Karnelavsrevyn där han var scenograf och det var jätteroligt, säger Sven.Där träffade han bland andra Johan Wester från Hipp Hipp-gänget och fick vara med om deras tidiga produktioner.- Jag gjorde scenografin till "Denna penna bensin" och började förstå att det här är något jag kan och vill jobba med, säger Sven.Han kom in på Dramatiska institutets scenografitbildning, han gick ut 2002 och sedan dess har det gått bra för Sven. Riktigt bra. Och just nu har han fullt upp.Han pendlar mellan uppsättningar i Malmö, Göteborg och så här på Östgötateatern. Men som sagt att jobba på tåg är inte Svens grej.- Jag måste fokusera och startsträckan är hemsk.Är du nervös när du presenterar skisserna?- Nej, det läskiga är att jag inte ska komma på något. När jag själv tycker att något är bra är jag inte nervös, säger Sven.Räcker det att det är bra?- Bra för mig är när det är perfekt - genialt, säger Sven och skrattar.Tillsammans ska de nu "göra en föreställning" och det är precis det det handlar om att göra, att skapa.Viktigt skapande
Det är inte credden som är det viktigaste utan skapandet menar Sven.- Och då är det inte så att drömprojektet måste vara en jätteföreställning. Det händer att jag arbetar gratis för små teatrar som nästan inte har några resurser alls.En man som Sven verkar ha fullt upp, hit och dit och ett flödande av kreativitet. Men han är inte sitt jobb.- Jag har ingen familj eller så, men ett rikt socialt liv. Jag läser böcker, umgås med vänner och tar en öl som alla andra.Känner du att du räds föreställningen om familj, att scenografin inte ska duga att kostymerna inte passar? Äktenskapet är kanske också en föreställning?- Är inte hela livet det?
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!