Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Gåtfullt möte på Konstforum

Konstforum sätter punkt för sin utställningshöst med två Skånebaserade konstnärer: Monica Gerhard och Gert Germeraad, ursprungligen från Nederländerna.

Gert Germeraad har i "Porträtt av en man" gestaltat den amerikanske psykologen Paul Ekmans teori om allmänmänskliga känslor: rädsla, sorg, ilska och glädje. Foto. Robert Svensson

Gert Germeraad har i "Porträtt av en man" gestaltat den amerikanske psykologen Paul Ekmans teori om allmänmänskliga känslor: rädsla, sorg, ilska och glädje. Foto. Robert Svensson

Foto: Robert Svensson

NORRKÖPING2008-12-01 03:00
Sedan ett tiotal år tillbaka är skulptören Gert Germeraad upptagen av det mänskliga ansiktet. Och hur människan genom idéhistorien tror sig kunna utläsa en människas temperament och karaktärsdrag enbart genom utseendet. Det har handlat om etniska kategoriseringar, rasbiologiska klassifikationer och kartläggningar över brottslingars fysionomier. Genom bilden av "den andre" speglas snarare människoideal, fördomar och generaliseringar genom seklerna. I Konstforums salonger har Gert Germeraad samlat keramiska skulpturer av realistiska manshuvuden på gråmålade piedestaler. En serie med fyra huvuden illustrerar läran från antiken om människans fyra temperament: melankolisk, flegmatisk, sangvinisk och kolerisk. Varje temperament ansågs ha samband med sammansättningen av kroppsvätskor. Exempelvis ansågs en koleriker ha för mycket svart galla. Men vem som är vem är upp till betraktaren att avgöra. Teorier kring kriminellas fysiologi berörs i serien Krigsfångar, där ingår porträtt av polska lantarbetare som registrerades av Gestapo på grund av "arbetsvägran". De pådyvlades identiteten brottslingar. - De var vanliga människor som bedömdes vara kriminella. De var bara på fel plats, fel tid, konstaterar Gert Germeraad. Monica Gerhards måleri och grafik talar mindre till intellektet och mer till känslor. I grafiken har hon en förförisk böljande linjeföring och en alldeles självklar enkelhet i sitt uttryck. Bildsviten RGB, döpt efter bildskärmarnas färgkod, har en skön känsla av barndomens lekfullhet och rörelse. Kjolen flyger upp när flickan hoppar ned. För några år sedan övergav Monica Gerhard det expressionistiska måleriet eftersom hon upplevde arbetssättet alltför mentalt påfrestande. Numera har målningarna istället en stram och saklig hållning, men samtidigt ger de intryck av att bära på hemligheter. Målningarnas gåtfullhet förstärks av Gert Germeraads stumma ansikten som flyttar in bland Monica Gerhards obefolkade rum, med divaner och flygande kuddar. Vad pågår där, i människornas psyke? tycks hon undra.
Monica Gerhard Gert Germeraad Konstforum Pågår till den 14 december
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!