FrÄn filmrullar till hÄrddisk

FrÄn filmrullar till hÄrddisk.
Biografmaskinistens yrke Àr i förÀndring.
SpektakulÀra 3 D-visningar Àr ett nytt grepp för att locka publik till biograferna och Peter Karlsson pÄ Filmstaden fÄr sÀtta sig in i ny teknik efter sina 35 Är i yrket.

Det gamla möter det nya. PÄ den gamla projektorn rullar filmen, men all reklam körs via datorn frÄn Norge. "Förr fick vi starta reklamen, men det sköts nu dÀrifrÄn. Det Àr ibland svÄrt     för publiken att förstÄ att vi inte kan göra nÄgot om vi t ex inte fÄr nÄgot ljud."

Det gamla möter det nya. PÄ den gamla projektorn rullar filmen, men all reklam körs via datorn frÄn Norge. "Förr fick vi starta reklamen, men det sköts nu dÀrifrÄn. Det Àr ibland svÄrt för publiken att förstÄ att vi inte kan göra nÄgot om vi t ex inte fÄr nÄgot ljud."

Foto: Titti Olovsson

NORRKÖPING2010-04-07 03:00

- Det Àr hÀftigt med 3 D, det mÄste upplevas. Men det trÄkiga Àr att vÄrt hantverk försvinner mer och mer, sÀger biografmaskinisten Peter Karlsson.

I orange boxar ligger de dÀr, 3 D-filmerna Alice i underlandet, Avatar och DraktrÀnaren. De kommer inte som filmrullar, utan pÄ hÄrddisk och projiceras pÄ en speciell silverduk som reflekterar 3D-effekterna rÀtt.

- Det Àr imponerande med 3 D, man mÄste uppleva det för att förstÄ. I en vinjett kom det kulor emot en sÄ man satt och duckade. Det Àr hÀftigt, sÀger Peter Karlsson.

1,2 miljoner
Den nya, svarta, digitala projektorn var en rejÀl investering och kostade Filmstaden 1,2 miljoner kronor. För Peter Karlsson innebar den en ny teknik att sÀtta sig in i, men han tycker att det Àr en barnlek jÀmfört med förr, nÀr maskinisten skulle fÄ snygga övergÄngar mellan olika projektorer.

- Det krÀvde ett hantverkskunnande, man fick inte missa ett klipp, dÄ mÄdde man dÄligt i flera veckor efterÄt. I dag laddar man bara in hÄrddisken. Har man lite datakunskap klarar man sig.

Det traditionella yrket som biografmaskinist ser ut att försvinna. I dag sitter Peter Karlsson inte lÀngre i maskinrummet hela kvÀllen. Jobbet har blivit mer varierat och han trivs med att ha mer kontakt med publiken.

- Fast en sak jag har tappat Àr att jag inte hinner lÀsa lika mycket, förr blev det kanske tre böcker i mÄnaden. Rullen var cirka tjugo minuter, sÄ man satte Àggklockan och lÀste tills det var dags att byta.

Barnvagnar i kö
Vi trÀffar Peter Karlsson pÄ förmiddagen, nÀr han har dragit igÄng Förskolebion, Morgonbion och Barnvagnsbion som Àr relativt nya satsningar för att dra publik Àven dagtid.

Barnvagnarna stÄr parkerade i en lÄng rad i Filmstadens största salong, döpt efter den gamla klassiska storbiografen Aveny som en gÄng lÄg pÄ Drottninggatan.

Det var pÄ Aveny Peter Karlsson började sin bana som biografmaskinist.

- Min morfar var vaktmÀstare pÄ gamla Aveny, och nÄgon tyckte att jag skulle bli maskinist. Jag var dÀr ganska mycket och nÀr jag var 16 Är fick jag hoppa in och köra, sÀger Peter Karlsson och erkÀnner att han egentligen var nÄgot Är för ung.

Favoritrullarna
I grunden finns naturligtvis ett intresse för bÄde teknik och film. Till favoritrullarna hör Borta med vinden och Doktor Zjivago.

- PÄ den tiden var det mer folk, och filmerna var 70 mm och hade skarpt, sexkanaligt ljud. Det var kvalitet dÄ.

De flesta filmerna ligger faktiskt fortfarande pÄ rulle och större biografer, som Filmstaden, har ett system som kallas för non-rewind. Det betyder att filmen, som kommer i olika akter, sÀtts ihop till en enda lÄng film och den behöver inte spolas tillbaka nÀr den gÄtt klart.

Projektorn som surrar framför oss Àr 22 Är, lika gammal som biografen. Men alldeles intill sitter en dator pÄ vÀggen, frÄn den sköts reklamen som laddas ner frÄn Norge.

- Förr fick vi starta reklamen, men nu sker det automatiskt dÀrifrÄn. Folk hÀr har svÄrt att förstÄ att vi inte kan göra nÄgot om det t ex Àr ljud och ingen bild. Vi kan bara prova att starta om datorn, resten mÄste supporten i Norge sköta.

- Det Àr dit man vill komma nu, att man Àven kör filmerna digitalt.

Ser ljust pÄ framtiden
NÀr reklamen Àr slut skickas en impuls sÄ att filmen drar igÄng, och dÄ krÀvs att maskinisten Àr med och ser till att
t  ex bilden ligger rĂ€tt och skĂ€rpan Ă€r bra.

- PÄ mÄnga hÄll, som i Frankrike, kör man redan digitalt. DÀr Àr biografmaskinistens jobb borta. Det Àr personal i kiosken som sÀljer biljetter och sedan trycker pÄ knappen sÄ filmen startar.

Hur ser du pÄ biografens framtid?

- Besöken har ökat nu och jag tror biograferna har en framtid. Jag har ju varit med sÄ lÀnge att jag har sett nÀr första videoapparaterna kom. Det var stort som attan, och dÄ dök siffrorna för oss. Sedan kom nedladdningen. Men vi Àr tillbaka och har ökat igen.

- Biograferna kan ge andra upplevelser. Än sĂ„ lĂ€nge kommer inte folk Ă„t 3 D-effekter hemma, det Ă€r för dyrt.

GÄr du sjÀlv pÄ bio?

- Ja, men nÀr jag gÄr pÄ bio Äker jag hellre till Linköping eller Stockholm. DÄ Àr man mer fri. DÀr Àr det inga som kÀnner igen en, hÀr blir det alltid mycket pladder.

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!