Norrköpingsfotografen Brita Nordholm, 63, är sedan ett antal år tillbaka bosatt i Malmö, som hon hyllar som en kulturstad med bra villkor för kulturutövare.
Nordholm som i många år arbetat som frilansfotograf efter att ha börjat sin bana som semestervikare hos Folkbladet har arbetat för NT och Corren och var i tolv år IFK Norrköpings fotograf. Tillsammans med "Mankan" Nilsson gjorde hon boken "Nästa år tar vi guld, morsan".
Som pensionär är hennes projekt att ta bilder med en egentillverkad hålkamera, en låda med ett hål i som släpper in ljuset, med långa exponeringstider. I Norrköping har hon i oktoberkylan satt upp minst tolv bilder på elskåp runt om stan. Det är bilder från Malmö, Arles, Gotland och två porträttbilder på personer i Norrköping.
Brita Nordholms vän kulturproducenten Linda Moberg, som syns på ett av porträtten, har döpt Nordholms utställning i det offentliga rummet för "Gate upp och gate ner och glane på elskåp".
Streetartfoto kallar Brita Nordholm det hon gör, anonyma gerillautställningar som hon genomfört både i Malmö och Stockholm tidigare, på plank och elskåp. De tunna papper hon klistrar upp är förgängliga i blåst och regn, men kan på skyddade ställen sitta kvar så länge som ett år. Det gläder henne att de oftast får sitta kvar tills de ramlar ned. Det är lite konkurrens med graffitimålarna, men de rör aldrig varandras bilder.
2023 fick Nordholm stipendium från Svenska fotografers förbund, som lyfter fram hennes suggestiva bilder och skriver att: "Med en Street-artists progressiva framtoning säller hon sig till traditionen med artister som Anonymouse, Banksy och Liberty Du."
Bilderna är tidlösa, ofta lite suddiga, med softfokus. Bildspråket är inspirerat av piktorialismen som växte fram i slutet av 1800-talet.
– De försökte efterlikna måleriet, berättar Brita Nordholm.
Miljöerna och människorna hittar hon när hon går runt på gatorna. Det kan vara en bild från Rosengård, eller Agnes Café i Malmö. Den senare bilden var med på Vårsalongen på Liljevalchs 2019.
Ett annat fotografi visar hur en suddig gestalt, hon själv, står bredvid en bild av en värnpliktig soldat i Finland, Brita Nordholms egen far. Den självbiografiska bilden hittar man på ett elskåp på S:t Persgatan.
– Det är mitt sätt att visa bilder. De traditionella gallerierna, finrummen, är inte riktigt för mig, säger Brita Nordholm.