Norrköpings Symfoniorkester hamnade i bottenskiktet (plats 16 av 18) med 1,4 procent kvinnliga tonsättare när föreningen Kvast (Kvinnlig anhopning av svenska tonsättare) i fjol listade hur jämställd repertoaren är i landets orkestrar och operahus. Mätningen utgick då inte från antal stycken, utan från dess längd – i antal minuter per spelår.
Kommande spelår, alltså hösten 2016 och våren 2017, är nio stycken komponerade av kvinnor. Men då är åtminstone tre kortare stycken medräknade, av bland andra Alice Tegnér, som framförs i samband med en julkonsert.
Bland de större verk av kvinnor som kommer att framföras under kommande spelår finns t ex en harpkonsert av den kvinnliga kompositören Henriette Renié, verksam i Paris i början av 1900-talet. Dessutom har SON:s tidigare konsertmästare Claudia Bonfiglioli lyft fram ett violinstycke av Amanda Maier-Röntgen ur musikhistoriens dolda vrå.
En av de större nybeställningarna som orkestern har gjort gick till en manlig kompositör – B Tommy Andersson – vars kommande violinkonsert (uruppförs den 11 maj nästa år) är specialskriven för SON:s andre konsertmästare Paul Waltman.
– Vi jobbar medvetet med att bjuda in kvinnor, både dirigenter och kompositörer. I framtiden ligger flera nybeställningar från just kvinnor. Det är där man egentligen gör skillnad, säger Karin Veres, VD och konstnärlig ledare för Norrköpings Symfoniorkester.
En av de samtida kvinnliga musikskapare som SON kommer att samarbeta med är artisten Jenny Wilson, flerfaldigt Grammisbelönad för senaste skivan Demand the Impossible som utforskar ett elektroniskt pop-landskap.
– Hon skriver nytt material tillsammans med Hans Ek och kommer att göra en inspelning med oss i början av nästa år, säger Karin Veres.
Kompositören Maria Lithell Flyg, tidigare ordförande i Kvast, tycker inte att det borde vara svårt att förändra en ojämställd repertoar.
– Det krävs bara vilja. Det finns massor av bra kvinnliga kompositörer genom historien. Problemet är ofta att dirigenterna styr med vad de har på sin repertoar. De måste ta sitt ansvar för kulturarvet och kan inte bara framföra musik av gamla tyska män. Hur många gånger kan man egentligen spela Brahms? Det blir lite som att gå in i en bokhandel och bara kunna köpa Shakespeare, Molière och Goethe, säger hon.
Noteras kan också att ingen kvinnlig komponist finns med igår kväll när symfoniorkestern framförde nykomponerad musik från sex studenter i kompositionsklasserna vid Göteborgs, Malmös och Stockholms musikhögskolor.