Mattias Alkberg tackar gud för pandemin. Sedan coronaviruset började spridas har han redan slĂ€ppt ett album och en diktsamling â och produktiviteten har inte stannat av. Plattan "Bodensia" gjorde han sĂ„ musikaliskt avancerad som det bara gick för att omöjliggöra livespelningar â men slapp spela av virusrelaterade orsaker.
Nu kommer den nya skivan "HÀxor". Under det senaste Äret har han Àven skrivit klart en och en halv diktsamling, samt pÄbörjat nÀsta musiksatsning.
ââDet kĂ€nns som att vĂ€rlden Ă€ntligen Ă€r till för sĂ„dana som jag, som inte gĂ€rna gĂ„r utanför dörren och som inte umgĂ„s sĂ„ mycket med mĂ€nniskor, sĂ€ger Mattias Alkberg.
Tanken var egentligen att "HĂ€xor" skulle jammas fram med bandet â men efter mĂ„nga om och men blev Mattias Alkberg sjĂ€lv sittande med lĂ„tarna, och fick skriva i en rasande takt eftersom inspelningsstudion hade bokats i ett tidsoptimistiskt ögonblick.
"Kommer undan appropriering"
Det resulterade i att spÄren blev lika varandra, konstaterar han. Mattias Alkberg fastnade för teman som hÀmnd och hÀxkraft, beskrivna ur ett kvinnligt perspektiv.
ââJag blev sĂ„ upprörd över olika saker: Att metoo inte ledde till fler vĂ„ldtĂ€ktsdomar utan fler förtalsdomar. Att samhĂ€llet inte hĂ€nger med nĂ€r det gĂ€ller grejer som borde förĂ€ndras. Det Ă€r för att det Ă€r ett patriarkalt samhĂ€lle tĂ€nker jag, sĂ€ger han.
Han hörde av sig till en kompis som Àr "lite inne i hÀxvÀrlden" i Stockholm för att se om lÄttexterna var okej.
ââJag vill inte appropriera vare sig kvinnor eller hĂ€xkraft men hon sade att det kĂ€ndes bra, sĂ€ger Mattias Alkberg, och utvecklar:
ââJag tĂ€nker att jag har kommit undan det hĂ€r med att appropriera för att jag inte beskriver samhĂ€llet, utan mĂ€nniskor. Jag hittar pĂ„ karaktĂ€rer. Alla har ett inre liv pĂ„ nĂ„got sĂ€tt, mĂ€n som kvinnor. Tar man bort sakfrĂ„gorna tror jag att mĂ€nniskors kĂ€nsloliv Ă€r ganska lika.
"Min vÀrsta musikgenre"
En annan inspirationskÀlla Àr rysaren "The witch" frÄn 2015, som handlar om hÀxkonster i 1630-talets New England.
ââDet Ă€r en skrĂ€ckfilm men ocksĂ„ en feministisk film. Om samhĂ€llet inte stĂ„r upp för en sĂ„ kanske man mĂ„ste söka sig utanför samhĂ€llet. Om lagen inte Ă€r pĂ„ ens sida mĂ„ste man kanske gĂ„ utanför lagen ibland, sĂ€ger Mattias Alkberg, men pĂ„pekar att han inte har nĂ„gra planer pĂ„ att storma vare sig kongressen eller riksdagen.
Trots att lÄtarna aldrig jammades fram med bandet, Àr alla spÄr tÀnkta att kunna vara den sista pÄ en livespelning med ett lÄngt outro. Under tiden som plattan blev till försökte Mattias Alkberg fÄ till en mer funkig stil, men konstaterar att det i slutÀndan blev jazzrockigt. "HÀxor" Àr ocksÄ Mattias Alkbergs farvÀl till den berÀttande gubbrockiga musiken.
ââJag har gjort mĂ„nga skivor som Ă€r som den hĂ€r genren, hyfsat prosaisk rockmusik. Jag lyssnar aldrig pĂ„ sĂ„dant sjĂ€lv, det Ă€r min vĂ€rsta musikgenre. CountrymĂ€n och Ă€ldre mĂ€n som gĂ„r in i sig sjĂ€lva och tycker att deras liv Ă€r sĂ„ viktiga att de mĂ„ste pracka pĂ„ det pĂ„ andra, sĂ€ger han.
Han nÀmner artister som Ulf Lundell, Bruce Springsteen och Tomas Andersson Wij.
ââJag tycker inte illa om dem som mĂ€nniskor, men det Ă€r min skrĂ€ck att bli sĂ„. Det kĂ€nns nĂ€stan genetiskt betingat att bli sĂ„ nĂ€r man Ă€r en vit straight man som blir Ă€ldre, dĂ„ tycker man att man har den rĂ€tten.