Information till vÄra lÀsare

Den 31 december 2024 Àr sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebÀr att vÄr sajt inte lÀngre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla vÄra lÀsare för det stöd och engagemang ni har visat genom Ären.

För er som vill fortsÀtta följa nyheter frÄn Norrköping och FinspÄng hÀnvisar vi till NT.se, dÀr ni hittar det senaste frÄn regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Pleijel om tiden i respirator: NÀra döden

NĂ€r Agneta Pleijel skildrar mötet mellan Agatha Christie och Oskar Kokoschka 1969 tecknar hon tvĂ„ Ă„ldrande, mycket olika konstnĂ€rssjĂ€lar – och delvis ocksĂ„ ett sjĂ€lvportrĂ€tt.

Agneta Pleijel Ă€r aktuell med romanen ”DubbelportrĂ€tt”: ”Jag har i hela mitt liv vacklat mellan att skriva för mĂ„nga eller att bli exklusiv. HĂ€r fick de tvĂ„ delarna mötas i form av Christie och Kokoschka.”

Agneta Pleijel Ă€r aktuell med romanen ”DubbelportrĂ€tt”: ”Jag har i hela mitt liv vacklat mellan att skriva för mĂ„nga eller att bli exklusiv. HĂ€r fick de tvĂ„ delarna mötas i form av Christie och Kokoschka.”

Foto: Pontus Lundahl/TT

Litteratur2020-09-09 06:06

Agneta Pleijel tar emot i stentrappan till sommarhusets tomt pĂ„ den ö i Stockholms norra skĂ€rgĂ„rd dĂ€r hon och hennes man – journalisten och författaren Maciej Zaremba – har varit sedan i mars nĂ€r coronaviruset började spridas pĂ„ allvar.

– Dagarna gĂ„r fort. Min man Ă€r upptagen med huset och jag serverar en frukost, en middag och tar en promenad varje dag. SĂ„ lĂ€ser jag och skriver. Och sĂ„ Ă€r det ideligen kvĂ€ll igen.

FrÄn den finsnickrade trÀverandan syns segelbÄtar sakta och nÀstan ljudlöst glida förbi. PÄ bordet innanför ligger ett exemplar av den kommande boken "DubbelportrÀtt" som Àr en tÀt berÀttelse om sex möten mellan deckardrottningen Agatha Christie och den store expressionisten Oskar Kokoschka. Hon var angelÀgen att skriva en liten bok den hÀr gÄngen.

– Det Ă€r nĂ„got med det lilla formatet. De brukar utvidga och utvidga sig mina böcker, men den hĂ€r gĂ„ngen var jag vĂ€ldigt strĂ€ng, sĂ€ger Agneta Pleijel och riktar en nöjd blick mot den drygt 200 sidor tunna romanen.

Fiktiva samtal

Handlingen i "DubbelportrĂ€tt" utspelar sig under sex möten mellan Christie och Kokoschka – sex sittningar dĂ€r mĂ„laren gör ett portrĂ€tt av författaren inför hennes 80-Ă„rsdag. PortrĂ€ttet Ă€r bestĂ€llt av hennes barnbarn och sittningarna görs till en början motvilligt av dem bĂ„da. Genom de fiktiva samtalen i ateljĂ©n tecknar Pleijel fragment ur deras liv.

– Det var nĂ„got lockande i att lĂ„ta det förflutna Ă„teruppstĂ„, försöka Ă„terskapa förfluten tid. Jag vet ju egentligen inte alls vad de pratade om, men jag vet att de blev vĂ€nner och skrev till varandra efterĂ„t.

Fram vÀxer en kÀrv och rationell men ocksÄ hjÀrtlig och rolig Agatha Christie och en kÀnslosam romantiker i Kokoschka. TvÄ konstnÀrssjÀlar som till en början har svÄrt att mötas.

Relationsklyftor

Klyftor i relationer Ă€r ett Ă„terkommande tema i Pleijels snart 40-Ă„riga författarskap. Klyftan mellan en kvinna och en man, en förĂ€lder och ett barn. Eller som i hennes kĂ€rleksepos ”Lord Nevermore”, klyftan mellan konsten och vetenskapen och tvĂ„ vĂ€nner med vitt skilda uppfattningar om precis allt.

Egentligen skulle Agneta Pleijel ha skrivit en tredje del i den sjĂ€lvbiografiska serien som inletts med ”SpĂ„domen: En flickas memoarer” och ”Doften av en man”. De bĂ„da böckerna omfamnades av lĂ€sare och kritiker och det fanns en önskan, inte minst frĂ„n förlaget, om en tredje del.

– Men det ville sig inte. Jag höll pĂ„ att traggla med det dĂ€r och insĂ„g att jag mĂ„ste ha en ny idĂ©.

IstÀllet kom hon att tÀnka pÄ en gammal idé hon haft om att skriva nÄgot utifrÄn Agatha Christies liv sÄ hon började lÀsa om deckarförfattarens böcker som hon en gÄng plöjt hÀr pÄ gÄrden som ung.

Hon upptÀckte att hon fortfarande beundrade Christies inlevelse och fantasi, och Kokoschka hade hon lÀnge tyckt var en intressant konstnÀr.

– Sen nĂ€r jag sjĂ€lv skulle fylla 80 och upptĂ€ckte att Christie hade portrĂ€tterats av Kokoschka till just sin 80-Ă„rsdag sĂ„ blev jag vĂ€ldigt intresserad av det mötet.

NÀra döden

Förra sommaren, dÄ ingen Ànnu visste vad corona var, drabbades Agneta Pleijel av ett annat virus. Det var hÀr, pÄ ön, som hon blev biten av en fÀsting som det senare skulle visa sig hade smittat henne med TBE-virus. Hon drabbades av hjÀrninflammation och vÄrdades i flera veckor pÄ sjukhus. Av tiden i respirator minns hon ingenting.

– Jag har fortfarande inte fattat att jag var sĂ„ nĂ€ra döden. Det hade gĂ„tt veckor frĂ„n vilka jag inte hade nĂ„gra minnen. Olika mĂ€nniskor, min man och sjukhuspersonal, berĂ€ttade för mig vad som hade Ă€gt rum. Och var var jag dĂ„? Det vet jag ju inte.

I dag Àr hon sÄ gott som ÄterstÀlld men har lite svÄrt med balansen och minnet, upplever hon. Minnesförlusten och upplevelsen av att vara sÄ nÀra döden har fÄtt henne att intressera sig för hjÀrnan och minnet. I vÄras skrev hon en lÀngre text om det i Dagens Nyheter och kanske blir det en bok pÄ Àmnet nÄgon gÄng.

– Det var en viktig upplevelse. Och det hĂ€r Ă€r sĂ€kert inte utforskat klart ur mitt perspektiv Ă€nnu.

Men just minnen, vad man minns och varför, hur sant ett minne Àr, har egentligen alltid varit en del i hennes författande.

Letar efter svar

Agneta Pleijel utforskar nÀr hon skriver, och lÀsaren med henne.

– Det Ă€r mĂ„nga böcker jag har försökt skriva som aldrig har blivit nĂ„gonting. DĂ„ har felet ofta varit att jag har vetat frĂ„n början vad det ska vara. Men om man ska hĂ„lla sig sjĂ€lv kvar vid skrivmaskinen och inte tröttna mĂ„ste man hela tiden ha nĂ„gon frĂ„ga som man vill ha svar pĂ„. Annars Ă€r det sĂ„ vansinnigt tjatigt att sitta dag efter dag och skriva.

Och den eventuella tredje delen i den sjÀlvbiografiska serien Àr inte lagd pÄ hyllan.

– Jag sitter faktiskt och pular lite med den hĂ€r. Jag försöker hitta en annan infallsvinkel till den. Man skulle kunna uppehĂ„lla sig lite grann vid de olika uttrycksformerna vi bestĂ„r av, de olika sprĂ„ken som vi innehĂ„ller. Det Ă€r spĂ€nnande!

Fakta: Agneta Pleijel

Född: 1940 i Stockholm.

Familj: Maken Maciej Zaremba, författare och journalist, och dottern Lina Pleijel, psykolog och tidigare skÄdespelare.

Bor: Södermalm i Stockholm.

Gör: Författare, poet och dramatiker

Bakgrund: Litteraturkritiker och Aftonbladets kulturchef 1975 till 1979. Debuterade som dramatiker 1970 och som poet 1981 med Ӏnglar, dvĂ€rgar”. Debutromanen ”Vindspejare” gavs ut 1987. Bland hennes andra romaner finns "HundstjĂ€rnan" (1989), "En vinter i Stockholm" (1997), ”Lord Nevermore" (2000). ”SpĂ„domen: En flickas memoarer" (2015) och ”Doften av en man” (2017).

Tre av Agneta Pleijels romaner har nominerats till Augustpriset och 2018 tilldelades hon Svenska Akademiens nordiska pris.

Aktuell med: ”DubbelportrĂ€tt: en roman om Agatha Christie och Oskar Kokoschka”.


Fakta: Agneta Pleijel om 



 att skriva:

”Det Ă€r min ambition att Ă„tminstone tillbringa nĂ„gon timme vid skrivmaskinen varje dag, och det gör jag nog för det mesta. Men vissa dagar kĂ€nns det fullstĂ€ndigt meningslöst och dĂ„ hoppar jag över en dag. Och dĂ„ Ă€r det oftast sĂ„ att hjĂ€rnan levererar nĂ„gon ny infallsvinkel sen – och dĂ„ skriver jag det”.


 corona:

”Vi Ă„kte hit till gĂ„rden över en helg i mars och sedan har vi stannat hĂ€r. NĂ€r jag lĂ€ser om hur coronan drabbar andra mĂ€nniskor sĂ„ kĂ€nner jag mig vansinnigt privilegierad. Jag Ă€r ju pensionĂ€r sĂ„ ekonomiskt drabbar det inte mig, och det jag har fĂ„tt vara med om hĂ€r Ă€r att se hela övergĂ„ngen frĂ„n vinterlandskapet till sommarlandskapet, följa blomma efter blomma. Nu Ă€r det smultron och hallon. Åh, de Ă„terkommer, Ă„r efter Ă„r, sĂ„ hyggligt av dem.”


 Äldrande:

”Det Ă€r ju inte kul nĂ€r man inser att det inte Ă€r mĂ„nga Ă„r kvar, av allt att döma. Men Ă„ andra sidan kĂ€nner jag mig hemskt privilegierad för frĂ„nsett de hĂ€r svĂ„righeterna att gĂ„ efter TBE:n sĂ„ tycker jag att jag Ă€r gynnad. Jag Ă€r intresserad av min omvĂ€rld och kan kĂ€nna igen mig sjĂ€lv vĂ€ldigt mycket genom Ă„ren och genom Ă„ldrandet. Det Ă€r omöjligt att förstĂ„ vart alla Ă„r har tagit vĂ€gen.”

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!