à ret var 1988 nÀr Tsitsi Dangarembga banade vÀg för kvinnliga, afrikanska författare med sin debut om den unga shonaflickan Tambudzai, som fÄr chansen att studera vid en missionsskola. "Nervous conditions", "Rotlös" pÄ svenska, Àr en klassisk bildningsroman om den mödosamma vÀgen till sjÀlvstÀndighet för en ung svart flicka.
Ămnet ligger nĂ€ra hennes hjĂ€rta: Tsitsi Dangarembgas egen mor var den första svarta kvinna som tog examen i dĂ„varande Rhodesia, 1953.
ââHon inspirerade mig att tro att en kvinna kan göra saker. Hon gick pĂ„ en av de fĂ„ skolor dĂ€r svarta kunde bedriva högre studier i Rhodesia och fick bĂ€st resultat i hela landet, bĂ€ttre Ă€n de vita. SĂ„ regeringen var chockad, berĂ€ttar Tsitsi Dangarembga roat.
Hon har Àrvt envisheten frÄn sin mamma och den har behövts. Det tog fyra Är innan ett förlag nappade pÄ "Rotlös", och Àven nya "En kropp att sörja" refuserades först. Men vÀl publicerad blev den en av finalisterna till 2020 Ärs Bookerpris.
Kantrade framtidsutsikter
Medan "Rotlös" skrevs i en anda av hopp utspelas trilogins sista del i ett kantrat Zimbabwe. NÀr vi nu möter Tambudzai har hon sagt upp sig frÄn sitt jobb som copywriter pÄ en firma dÀr de vita kollegerna tog Ät sig Àran för hennes idéer. Hon hankar sig fram pÄ tillfÀlliga arbeten, medan hennes desperation och raseri vÀxer.
ââDet var inte enkelt att skriva om Tambudzai och all den ilska hon har och hennes oförmĂ„ga att förlösa den ilskan, sĂ€ger Tsitsi Dangarembga och fortsĂ€tter:
ââMen det var viktigt för mig att mĂ„la bilden av en komplex person, som inte Ă€r perfekt utan som har mĂ„nga fel, men vars mĂ€nsklighet och vĂ€rde som mĂ€nniska fortfarande borde erkĂ€nnas, slĂ„r hon fast.
Vid tiden dÄ "Rotlös" gavs ut gestaltades afrikanska kvinnor sÀllan som individer med egna viljor, enligt Tsitsi Dengarembga. Hon tycker att den svarta kvinnans kropp ofta har fÄtt representera den största avsaknaden av makt.
ââOch nĂ€r den kroppen börjar tala tillbaka kan det vara en vĂ€ldigt oroande situation, sĂ€ger hon och berĂ€ttar att mĂ„nga mĂ€n i Zimbabwe blev upprörda av "Rotlös".
Söker sammanhÄllningen
Tsitsi Dangarembga studerade till psykolog, och gick i universitetets dramagrupp nÀr hon sjÀlv började lyfta fram andra röster, bÄde genom skrivandet och i en spirande filmkarriÀr. Men att ifrÄgasÀtta en kolonial, patriarkal ordning har inte varit lÀtt.
ââDet Ă€r ingen slump att mĂ„nga med afrikansk hĂ€rkomst som skriver pĂ„ en nivĂ„ med global potential lever utanför kontinenten. De har hittat en plats som stödjer deras skrivande. Om man lever i Afrika och dagligen upplever Ă„terstoden av kolonialimperiet som tynger ned dig, om du Ă€r pĂ„ botten av dammen, dĂ„ har du nog ett annat narrativ i ditt skrivande.
SjÀlv bor Tsitsi Dangarembga i Zimbabwe, efter ett antal Är i Berlin, och skildrar ett korrupt samhÀlle dÀr mÀnniskor desperat jagar efter framgÄng. Traditionellt styrdes landet av filosofin "unhu", som framhÄller empati och kollektivets bÀsta. Den filosofin trasades sönder av slaveriet och kolonialismen, menar Dangarembga.
ââSammanhĂ„llningen Ă€r nĂ„got som min del av av vĂ€rlden har kĂ€mpat lĂ€nge med, sĂ€ger hon och talar om hur den koloniala ordningen egentligen inte har förĂ€ndrats.
ââĂven om jag tĂ€nker att min regering i Zimbabwe och flera andra afrikanska regeringar kan prestera mycket bĂ€ttre, mĂ„ste de fortfarande göra det inom imperiets kontext.
Lyfter fram vÄldet
Dangarembgas berÀttelse handlar ocksÄ om att ta ansvar. Hon har försökt lyfta fram berÀttelser om det utbredda vÄldet i Zimbabwe, och undersöka landets sjÀlvbild.
ââTills nyligen var förestĂ€llningen i Zimbabwe att vi Ă€r en fredsĂ€lskande nation. Jag var aldrig sĂ€rskilt övertygad om det. De senaste Ă„ren har ocksĂ„ olika typer av socialt vĂ„ld ökat, som barnövergrepp och kvinnomisshandel, sĂ€ger hon.
Ăven för Tambudzai bryter vĂ„ldet under ytan slutligen fram och raserar dĂ„ hennes sjĂ€lvbild totalt. Vad Ă€r du beredd att offra för att avancera, Ă€r en frĂ„ga som Dangarembga Ă„terkommer till. Först verkar det som att Tambudzai Ă€r beredd att offra allt och alla för sin egen framgĂ„ng. Men nĂ€r hon arbetar pĂ„ en turistbyrĂ„ dĂ€r hon mĂ„ste arrangera "genuina" resor till sin egen by stĂ€lls frĂ„gan pĂ„ sin spets.
Dangarembga visar samtidigt hur minimalt handlingsutrymmet Àr för Tambudzai.
ââEn av mina vĂ€nner brukar sĂ€ga âdet finns inga andra chanser för afrikaner". Man mĂ„ste ta den chans man fĂ„r, annars gĂ„r man under.