Information till vÄra lÀsare

Den 31 december 2024 Àr sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebÀr att vÄr sajt inte lÀngre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla vÄra lÀsare för det stöd och engagemang ni har visat genom Ären.

För er som vill fortsÀtta följa nyheter frÄn Norrköping och FinspÄng hÀnvisar vi till NT.se, dÀr ni hittar det senaste frÄn regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

GuldÄldern fortsÀtter för arbetarromanen

De senaste Ärens uppsving för arbetarlitteraturen hÄller i sig. En rad nya böcker skildrar en samtida maktlöshet: inför stressen, osÀkerheten och slitet. Allt fler berÀttar ocksÄ om klassresor nedÄt.

Linn Spross, Anders Teglund och Susanna Alakoski Àr alla aktuella med nya arbetarskildringar. Arkiv- och pressbilder.

Linn Spross, Anders Teglund och Susanna Alakoski Àr alla aktuella med nya arbetarskildringar. Arkiv- och pressbilder.

Foto: Caroline Andersson Renaud/Mikael Göthage/Stina Stjernkvist/TT

Litteratur2021-07-01 08:08

"Sluta anvÀnda hemtjÀnströsten". Det fÄr huvudpersonen i Linn Spross bok "VÄrd, skola, omsorg" höra nÀr hon kompenserar brist pÄ rutiner som hemtjÀnstbitrÀde med ett kÀckt tonfall. Boken Àr pÄ mÄnga vis typisk för en ny vÄg av arbetarskildringar: den skildrar vardagen inom ett traditionellt kvinnoarbete, och huvudpersonens klasstillhörighet Àr inte tydlig, hon Àr bÄde akademiker och arbetare.

De senaste Ă„ren har undersköterskor, snabbmatspersonal, cykelbud och stĂ€dare börjat befolka litteraturen i en allt högre utstrĂ€ckning. I "Arbetarlitteraturens Ă„terkomst" som kom förra Ă„ret spĂ„rar journalisten och författaren Rasmus Landström skiftet till tiden runt 2010, dĂ„ bland annat "KallskĂ€nken" av Jenny Wrangborg, "SvinalĂ€ngorna" av Susanna Alakoski och "Mig Ă€ger ingen" av Åsa Linderborg kom.

– Sedan small det till med Kristian Lundbergs ”Yarden”, för den handlade om en nedĂ„tvĂ€nd klassresa. Proletariseringen, som man sade förr, av kulturarbetaren Kristian Lundberg och hur han tvingades svabba bilar i Malmös hamn, sĂ€ger Rasmus Landström.

Ingen framtidstro

Sveriges ovanligt livaktiga arbetarlitteratur vĂ€xte fram hand i hand med en vĂ€xande arbetarrörelse och man brukar nĂ€mna ett tydligt genombrott 1933, dĂ„ Ivar Lo publicerade ”God natt jord”, Moa Martinson ”Kvinnor och Ă€ppeltrĂ€d” och Jan FridegĂ„rd ”En natt i juli”. NĂ„got gemensamt kunde skönjas i arbetarromanerna.

– Det finns en geist och en anda i den tidens arbetarlitteratur, som att man lĂ€mnade nĂ„got bakom sig. Man kan se folkhemmet vid horisonten, sĂ€ger Rasmus Landström.

Han poÀngterar att Àven om arbetarlitteraturen har varit partipolitiskt obunden har den varit beroende av folkhemsprojektet och bygget av vÀlfÀrdsstaten.

Men nu finns inte samma moderniseringsrörelse och litteraturen har blivit mer spridd. Den har ocksĂ„ blivit mörkare – framtidstron som prĂ€glade förra seklet Ă€r borta. Det syns hos författare som Henrik Bromander, dĂ€r klassmedvetandet har försvunnit och det inte finns nĂ„gon arbetarrörelse att söka sig till lĂ€ngre, menar Landström.

– Fascismen ersĂ€tter socialismen i mĂ„nga av hans böcker.

Kvinnorna i centrum

De senaste Ärens arbetarlitteratur skrivs ocksÄ allt oftare av kvinnor, som Elise Karlssons skildring av kontorsarbete och Wanda Bendjellouls berÀttelse inifrÄn en snabbmatskedja. Det kvinnliga arbetet har hamnat i centrum pÄ ett sÀtt som det aldrig har varit i den klassiska arbetarlitteraturen, enligt Rasmus Landström.

Böckerna handlar ofta om mammors dubbelarbete i arbetsliv och hem. Man ser det i historiskt tillbakablickande romaner, som Kristina Sandbergs boksvit om hemmafrun Maj och i Susanna Alakoskis nya roman "Londonflickan", den andra delen i hennes svit om kvinnors liv under 1900-talet.

Nya Àr ocksÄ skildringarna av prekariatet, den osÀkra klassen. Rasmus Landström pekar pÄ att klassklyftorna i Sverige har djupnat och att Àven stora delar av medelklassen har fÄtt det tuffare. Flera författare skriver nu om nedÄtgÄende klassresor, som Linn Spross, och Anders Teglund i boken "Cykelbudet".

Anders Teglund Àr förlÀggare och musiker som fick en hÄrd ekonomisk smÀll nÀr coronapandemin ödelade kulturvÀrlden. Han började dÄ att extraarbeta som cykelbud för Foodora, och insÄg att han höll pÄ att skriva en arbetarskildring.

– Det handlar om gigarbete och cykelbudsjobb och frilansande kulturjobb i en slags vĂ€xelverkan. Jag vill fĂ„ fram en kroppsnĂ€ra skildring av de jobben.

Ny arbetsmarknad

För Anders Teglund som Ă€r cykelentusiast innebar arbetet pĂ„ mĂ„nga sĂ€tt en glĂ€dje – det gav honom lite pengar och framför allt en sysselsĂ€ttning nĂ€r allt hade rasat. Samtidigt blev han tvungen att förhĂ„lla sig till den nya lĂ„gstatusrollen i Foodarabudens rosa drĂ€kt.

– "Ska jag gĂ„ omkring klĂ€dd som en rosa förlorare", tĂ€nkte jag, och sedan insĂ„g jag att det Ă€r ingen som ser att det Ă€r jag.

Arbetarna Ă€r osynliggjorda vilket ocksĂ„ gör att mĂ„nga kan tĂ€nka "det Ă€r inte mitt egentliga jag som Ă€r dĂ€r", sĂ€ger Anders Teglund. Det blir ett hinder för en facklig kamp. Samma tema syns i en bok som ”Jag ska egentligen inte jobba hĂ€r” av Sara Beicher: dĂ€r finns en klasskĂ€nsla, men inget klassmedvetande, menar Rasmus Landström.

SjÀlv har Anders Teglund funderat pÄ hur den moderna arbetarlitteraturen förhÄller sig till en ny arbetsmarknad, dÀr entreprenörer kan vara ekonomiskt utsatta kulturarbetare snarare Àn företagsÀgare, medan prekariatet i "samhÀllets spricka" liknar honom sjÀlv.

– Jag tĂ€nkte "nu kommer jag som privilegierad akademiker och gĂ€star bland de samhĂ€llsmedborgare som Ă€r lĂ€gst i rang". Men i princip alla har samma blick som jag: de upplever jobbet likadant, kĂ€nner skam och ser klasstrukturerna, de flesta Ă€r dessutom högutbildade.

Fakta: Aktuella arbetarskildringar

Aktuella böcker: "VÄrd, skola, omsorg" av Linn Spross, "ProponeisiS" av Johan Jönson, "Cykelbudet" av Anders Teglund, "DÄligt folk" av Kjell Johansson, "Londonflickan" av Susanna Alakoski.


Rasmus Landström vÀljer arbetarskildringar:

”Hundarna i Lafayette park” av Annelie Jordahl: "Det var en rapportbok och en klockren parafras pĂ„ Maja Ekelöfs bok 'Rapport frĂ„n en skurhink' men inte en enda kritiker skrev om den tematiken.

"Familjen" av Kjell Johansson: "Ett mÀsterverk."

"SmÄlands mörker" av Henrik Bromander: "Henrik Bromander har klivit fram som en av vÄra viktigaste unga samtidsförfattare. Han uppfattas inte som en arbetarförfattare och befinner sig inte i centrum av traditionen men i dess utkant. Klasstematiken Àr helt central hos honom, han skriver om en desorganiserad arbetarklass i sina böcker."

"Mig Ă€ger ingen" av Åsa Lindeborg: "Jag har lĂ€st om den flera gĂ„nger och det finns inte en stavelse som inte sitter som en smĂ€ck."

Johan Jönsons böcker: "NÀr man pratar om arbetarlitteratur hÀnfaller man ofta till att sÀga att den kartlÀgger vita fÀlt. Men jag tror inte att det Àr grejen, jag tror att den hÀr traditionen bÀr pÄ en annorlunda blick pÄ tillvaron Àn mycket annan litteratur. I boken formulerar jag det som att den har ett speciellt sÀtt att ta ordet. Det Àr allra tydligast i Johan Jönsons sÀtt att skriva: han har ett helt eget sÀtt att tala om litteraturen."

"Just nu Ă€r jag hĂ€r” av Isabelle StĂ„hl: "Den togs emot som en roman om tinderdejting men i mina ögon var det vĂ€ldigt tydligt en roman om en högutbildad person som inte ser nĂ„gon framtid, av olika orsaker."

"Det gula rummets smÄ terapistycken" av Helen RÄdberg: Hon har skrivit en otroligt originell diktsamling om att jobba pÄ förskola. Hon anvÀnder sig av barnramsor och joller som korsas med citat ur det kommunistiska manifestet.

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!