"Sluta anvÀnda hemtjÀnströsten". Det fÄr huvudpersonen i Linn Spross bok "VÄrd, skola, omsorg" höra nÀr hon kompenserar brist pÄ rutiner som hemtjÀnstbitrÀde med ett kÀckt tonfall. Boken Àr pÄ mÄnga vis typisk för en ny vÄg av arbetarskildringar: den skildrar vardagen inom ett traditionellt kvinnoarbete, och huvudpersonens klasstillhörighet Àr inte tydlig, hon Àr bÄde akademiker och arbetare.
De senaste Ären har undersköterskor, snabbmatspersonal, cykelbud och stÀdare börjat befolka litteraturen i en allt högre utstrÀckning. I "Arbetarlitteraturens Äterkomst" som kom förra Äret spÄrar journalisten och författaren Rasmus Landström skiftet till tiden runt 2010, dÄ bland annat "KallskÀnken" av Jenny Wrangborg, "SvinalÀngorna" av Susanna Alakoski och "Mig Àger ingen" av à sa Linderborg kom.
ââSedan small det till med Kristian Lundbergs âYardenâ, för den handlade om en nedĂ„tvĂ€nd klassresa. Proletariseringen, som man sade förr, av kulturarbetaren Kristian Lundberg och hur han tvingades svabba bilar i Malmös hamn, sĂ€ger Rasmus Landström.
Ingen framtidstro
Sveriges ovanligt livaktiga arbetarlitteratur vĂ€xte fram hand i hand med en vĂ€xande arbetarrörelse och man brukar nĂ€mna ett tydligt genombrott 1933, dĂ„ Ivar Lo publicerade âGod natt jordâ, Moa Martinson âKvinnor och Ă€ppeltrĂ€dâ och Jan FridegĂ„rd âEn natt i juliâ. NĂ„got gemensamt kunde skönjas i arbetarromanerna.
ââDet finns en geist och en anda i den tidens arbetarlitteratur, som att man lĂ€mnade nĂ„got bakom sig. Man kan se folkhemmet vid horisonten, sĂ€ger Rasmus Landström.
Han poÀngterar att Àven om arbetarlitteraturen har varit partipolitiskt obunden har den varit beroende av folkhemsprojektet och bygget av vÀlfÀrdsstaten.
Men nu finns inte samma moderniseringsrörelse och litteraturen har blivit mer spridd. Den har ocksĂ„ blivit mörkare â framtidstron som prĂ€glade förra seklet Ă€r borta. Det syns hos författare som Henrik Bromander, dĂ€r klassmedvetandet har försvunnit och det inte finns nĂ„gon arbetarrörelse att söka sig till lĂ€ngre, menar Landström.
ââFascismen ersĂ€tter socialismen i mĂ„nga av hans böcker.
Kvinnorna i centrum
De senaste Ärens arbetarlitteratur skrivs ocksÄ allt oftare av kvinnor, som Elise Karlssons skildring av kontorsarbete och Wanda Bendjellouls berÀttelse inifrÄn en snabbmatskedja. Det kvinnliga arbetet har hamnat i centrum pÄ ett sÀtt som det aldrig har varit i den klassiska arbetarlitteraturen, enligt Rasmus Landström.
Böckerna handlar ofta om mammors dubbelarbete i arbetsliv och hem. Man ser det i historiskt tillbakablickande romaner, som Kristina Sandbergs boksvit om hemmafrun Maj och i Susanna Alakoskis nya roman "Londonflickan", den andra delen i hennes svit om kvinnors liv under 1900-talet.
Nya Àr ocksÄ skildringarna av prekariatet, den osÀkra klassen. Rasmus Landström pekar pÄ att klassklyftorna i Sverige har djupnat och att Àven stora delar av medelklassen har fÄtt det tuffare. Flera författare skriver nu om nedÄtgÄende klassresor, som Linn Spross, och Anders Teglund i boken "Cykelbudet".
Anders Teglund Àr förlÀggare och musiker som fick en hÄrd ekonomisk smÀll nÀr coronapandemin ödelade kulturvÀrlden. Han började dÄ att extraarbeta som cykelbud för Foodora, och insÄg att han höll pÄ att skriva en arbetarskildring.
ââDet handlar om gigarbete och cykelbudsjobb och frilansande kulturjobb i en slags vĂ€xelverkan. Jag vill fĂ„ fram en kroppsnĂ€ra skildring av de jobben.
Ny arbetsmarknad
För Anders Teglund som Ă€r cykelentusiast innebar arbetet pĂ„ mĂ„nga sĂ€tt en glĂ€dje â det gav honom lite pengar och framför allt en sysselsĂ€ttning nĂ€r allt hade rasat. Samtidigt blev han tvungen att förhĂ„lla sig till den nya lĂ„gstatusrollen i Foodarabudens rosa drĂ€kt.
ââ"Ska jag gĂ„ omkring klĂ€dd som en rosa förlorare", tĂ€nkte jag, och sedan insĂ„g jag att det Ă€r ingen som ser att det Ă€r jag.
Arbetarna Ă€r osynliggjorda vilket ocksĂ„ gör att mĂ„nga kan tĂ€nka "det Ă€r inte mitt egentliga jag som Ă€r dĂ€r", sĂ€ger Anders Teglund. Det blir ett hinder för en facklig kamp. Samma tema syns i en bok som âJag ska egentligen inte jobba hĂ€râ av Sara Beicher: dĂ€r finns en klasskĂ€nsla, men inget klassmedvetande, menar Rasmus Landström.
SjÀlv har Anders Teglund funderat pÄ hur den moderna arbetarlitteraturen förhÄller sig till en ny arbetsmarknad, dÀr entreprenörer kan vara ekonomiskt utsatta kulturarbetare snarare Àn företagsÀgare, medan prekariatet i "samhÀllets spricka" liknar honom sjÀlv.
ââJag tĂ€nkte "nu kommer jag som privilegierad akademiker och gĂ€star bland de samhĂ€llsmedborgare som Ă€r lĂ€gst i rang". Men i princip alla har samma blick som jag: de upplever jobbet likadant, kĂ€nner skam och ser klasstrukturerna, de flesta Ă€r dessutom högutbildade.