Information till vÄra lÀsare

Den 31 december 2024 Àr sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebÀr att vÄr sajt inte lÀngre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla vÄra lÀsare för det stöd och engagemang ni har visat genom Ären.

För er som vill fortsÀtta följa nyheter frÄn Norrköping och FinspÄng hÀnvisar vi till NT.se, dÀr ni hittar det senaste frÄn regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

DeLillo: "Jag förestÀllde mig tomma gator"

Don DeLillo fick en vision av tomma gator och mÀnniskor instÀngda i hemmet. Kultförfattarens nya roman "Tystnaden" förebÄdar pandemins katastrofstÀmningar, men hÀr undersöker han en vÀrld dÀr all teknik kollapsar.

Don DeLillo Àr tillbaka med "Tystnaden". "PÄ vÀgen hem frÄn en flygplats fick jag idén om en möjlig roman, som skulle starta med en flygtur och sluta med en kraschlandning. Jag Àr vÀldigt beroende av visuella bilder nÀr jag arbetar, eller till och med före det att jag börjar arbeta. Jag började förestÀlla mig tomma gator i New York, och följde de idéerna", sÀger han.

Don DeLillo Àr tillbaka med "Tystnaden". "PÄ vÀgen hem frÄn en flygplats fick jag idén om en möjlig roman, som skulle starta med en flygtur och sluta med en kraschlandning. Jag Àr vÀldigt beroende av visuella bilder nÀr jag arbetar, eller till och med före det att jag börjar arbeta. Jag började förestÀlla mig tomma gator i New York, och följde de idéerna", sÀger han.

Foto: AP/TT

Litteratur2021-01-29 06:05

"Cyberattacker, digitala intrĂ„ng, biologiska stridsmedel. MjĂ€ltbrand, smittkoppor, patogena organismer". Don DeLillos senaste roman innehĂ„ller lĂ„nga kataloger av katastrofer – som om det vore ett destillat av hans tidigare böcker. I hela sin karriĂ€r har han varit en uttolkare av det amerikanska samhĂ€llets skuggsidor, och ofta beskriven som nĂ€rapĂ„ klĂ€rvoajant. Även den nya boken, som han skrev fĂ€rdigt före coronapandemin, förebĂ„dar vĂ€rldens undantagstillstĂ„nd.

– Jag tĂ€nkte inte i nutida termer sĂ„ mycket, jag tĂ€nkte pĂ„ framtiden. Och tanken pĂ„ tomma gator Ă€r vĂ€ldigt visuellt tilltalande för mig, sĂ€ger en hes men vĂ€nlig DeLillo pĂ„ telefon frĂ„n sitt hem i New York, dĂ€r han isolerar sig tillsammans med sin fru.

Den nya boken handlar om fem vÀnner som ska se en basebollmatch, nÀr all teknik plötsligt slocknar. Deras katastrofkÀnslor pÄminde plötsligt om mÀnniskors upplevelse av 2020, noterar DeLillo.

– Nu nĂ€r vi har en vĂ€rldsomspĂ€nnande pandemi tror jag att mĂ€nniskor har kĂ€nslan av att civilisationen Ă€r mer i fara Ă€n vad den har varit pĂ„ ett tag. Det Ă€r vĂ€ldigt mĂ€rkliga tider för oss alla nu, sĂ€ger han.

Skyr teknologin

Den stĂ€ndigt Nobelpristippade författaren fick idĂ©n till boken nĂ€r han flög frĂ„n Paris till USA för ungefĂ€r tre Ă„r sedan, och stirrade pĂ„ skĂ€rmen med information om höjd och temperatur. Tanken pĂ„ en flygkrasch, bilden av tomma gator i New York – och sĂ„ smĂ„ningom ocksĂ„ Ă„synen av Einsteins enorma verk om relativitetsteorin hemma pĂ„ hans kontor smĂ€lte samman.

Redan i "Vitt brus" pÄ 80-talet förutspÄdde DeLillo hur kapitalism och teknologi skulle bli mer avgörande för den mÀnskliga existensen Àn andlighet och mÀnniskors drömmar.

– Som de flesta beundrar jag teknologiska framsteg, men jag tror att teknologin ocksĂ„ orsakar ett slags oro i mĂ€nniskor, Ă€ven nĂ€r den fungerar vĂ€l blir mĂ„nga beroende och kan inte leva utan den. Jag har tĂ€nkt vĂ€ldigt lĂ€nge pĂ„ det hĂ€r, och det oroar mig.

NÀr tekniken i boken slocknar börjar lÀraren Martin tvÄngsmÀssigt att lÀgga ut texten, om kvantfysik och Einstein. Enligt relativitetsteorin intrÀffar hÀndelser aldrig exakt samtidigt, och nÀr teknologin inte kopplar oss samman i ett gemensamt nu hÀnvisas vi alltsÄ till vÄra egna individuella vÀrldar.

TT: I boken sĂ€ger Martin ”vĂ€rlden Ă€r allt, individen inget”. Har pandemin och klimathotet gjort att vi nĂ€rmar oss en sĂ„dan instĂ€llning?

– Jag vet inte, men jag tror att pĂ„ grund av viruset och att folk tillbringar mer tid ensamma kan de börja kĂ€nna sig övervĂ€ldigade av nĂ„got bortom dem sjĂ€lva. Men stĂ€rker eller försvagar det individen? Det Ă€r en filosofisk frĂ„ga. Svaret Ă€r kanske att det förminskar individualitet till en viss grad, att inte kunna interagera med andra.

Det visuella viktigt

SjÀlv störs Don DeLillo dÀremot inte av tillvaron hemma. NÀr han inte kan gÄ pÄ museer tillbringar han mycket tid med att titta ut genom det stora fönstret i sitt kontor, berÀttar han, som en illustration av hur viktigt det visuella Àr för honom.

– I norr finns en stor vit byggnad. Jag kan inte se in i fönstren, men Ă€r vĂ€ldigt intresserad av mönstren som de bildar. Det Ă€r som en abstrakt mĂ„lning frĂ„n 1960- eller 70-talen, sĂ€ger han med ett hjĂ€rtligt skratt, och berĂ€ttar att han annars tittar rakt fram pĂ„ tvĂ„ abstrakta svarta mĂ„lningar och en vĂ€ggskulptur av Louise Nevelson.

Ofta börjar han skriva sina böcker just utifrÄn en bild. NÀr han skrev "The names" i slutet av 80-talet gick han steget lÀngre, och började begrÀnsa sig till enbart ett stycke per sida. SÄ arbetar han fortfarande pÄ den skrivmaskin av mÀrket Olympia som han med viss triumf i rösten berÀttar att han köpte begagnad för 45 Är sedan.

– Det tillĂ„ter mig att se bokstĂ€verna pĂ„ pappret noga, och att göra visuella kopplingar. SĂ„ ögonen sĂ„vĂ€l som hjĂ€rnan blir helt involverade i vad jag försöker göra.

LĂ€ttad efter valet

Drivkraften bakom DeLillos litterĂ€ra projekt, att vara Amerikas uttolkare, spĂ„rar han till uppvĂ€xten i de italienska kvarteren i Bronx. VĂ€rlden utanför den miljön var ett annat universum, som han lĂ„ngsamt erövrade – och dit hans minnen nu letar sig allt oftare.

NÄgon djupare förstÄelse av USA gör han dock inte ansprÄk pÄ att ha skrivit sig fram till. Men DeLillo skrattar Ät ironin i att han författade "Tystnaden" medan kaoset brakade lös i landets huvudstad.

– Efter valet kĂ€nner jag mig Ă€ndĂ„ uppmuntrad, förstĂ„s, men mycket mĂ„ste fortfarande hĂ€nda. Mina vĂ€nner och jag har pratat om ett slags medeltida anarki – och sĂ„ hĂ€nde det, med belĂ€gringen av Kapitolium. DĂ€r var det, medeltiden. Nu har det lugnat sig. Vi vet inte om det kommer att fortsĂ€tta vara lugnt, och om Trump kommer att försvinna. Hans följare Ă€r fortfarande vĂ€ldigt aktiva och högröstade.

Fakta: Don DeLillo

Född: 1936 i New York

Bor: New York, USA.

Aktuell: Med romanen "Tystnaden".

Bakgrund: DeLillo arbetade ett par Är som copywriter innan han sade upp sig och började skriva. Han debuterade 1971 med "Amerikana" och har sedan dess skrivit mer Àn 15 romaner, samt ett par pjÀser.

Sitt genombrott fick han med "Vitt brus" (1985), som skildrar Jack Gladney, lĂ€rare i Adolf Hitler-studier vid ett universitet i en amerikansk smĂ„stad. Han lever ett familjeliv fast i mĂ€rkeskonsumismens grepp nĂ€r en industriolycka orsakar ett dödligt kemiskt moln och staden evakueras. Även Kennedyromanen "VĂ„gen" (1988) och den mer Ă€n 800 sidor lĂ„nga "Under jord" (1997) om kalla kriget och atombombssprĂ€ngningar har blivit klassiker, liksom "Mao II". Hans "Falling man" handlar om attackerna mot World Trade Center. Den senaste romanen var "Noll K".

DeLillo har tilldelats en rad priser, bland annat National Book Award för sin litterÀra livsgÀrning och samma pris för romanen "Vitt brus". Han har ocksÄ fÄtt Pulitzerpriset och Pen/Faulkner Award. Han nÀmns regelbundet i spekulationer om Nobelpriset.


Fakta: Don DeLillo om:

... att hans böcker om katastrofer ocksÄ handlar om att konfronteras med sig sjÀlv:

Ja, och nÀr man skriver fiktion blir det intensivare. Du försöker undfly dig sjÀlv för att gÄ in i andras hjÀrnor och hjÀrtan, pÄhittade personer, och det har effekten av en sjÀlvmotsÀgelse: det stÀrker sjÀlvet, för det förstorar författaren, i alla fall tillfÀlligt. Det skapar en existentiell intensitet, och det Àr inte alls jobbigt. Det finns ett inslag av nöje i det, och i den mening det ger att skapa nÄgot som inte fanns dÀr förut.

... tillvaron under corona:

"Jag har stannat hemma med min fru. Vi Àr okej. Vi har det bÀttre Àn de flesta. Vi bestÀller mat via internet och har vant oss vid det. Jag Àr inte Àldre och klokare, bara Àldre och lÄngsammare. Det Àr okej för mig att bara stanna hemma, jag har inget emot det."

... barndomsminnen frÄn Bronx:

"Nu nÀr jag blir Àldre minns jag hÀndelser och mÀnniskor frÄn barndomen mycket tydligare Àn sÄdant som har skett nyligen. Ju Àldre jag blir desto djupare in i det förflutna tar mina minnen vÀgen. Jag har ett vÀldigt tydligt minne av uppvÀxten i Bronx. Jag pratar med min kusin pÄ telefon och vi minns fantastiska saker som fÄr oss att skratta, smeknamn och lekar vi lekte pÄ gatorna. Det Àr ett stort nöje att arbeta sig tillbaka till de tidiga minnena.

Inga av mina vÀnner som jag vÀxte upp med bor kvar i Bronx, men vi brukar trÀffas dÀr flera gÄnger om Äret för att Àta pÄ restaurang och brukar ha en fantastiskt fin tid. Vi Àr alla i 80-ÄrsÄldern. Men pÄ grund av pandemin har vi inte kunnat göra det pÄ över ett Är. Jag vet inte vad som ska hÀnda, jag vet inte om jag nÄgonsin kommer att trÀffa dem igen."

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!