Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Trivsam helafton med Schubert och Schumann

De Geerhellen, Norrköping
Norrköpings Symfoniorkester
Dirigent: Lü Jia
Solist: Alexander Rudin, cello
Musik av Schubert och Schumann

Kultur och Nöje2005-03-05 06:00
En helafton med Schubert och Schumann blev till trivsam kvällskonsert i torsdagskväll. Ingen storvulen musik med krav på utbrott av det högexplosiva slaget fanns på programmet. Nej, här hittade vi ljuva tongångar i olika format med småskalighet som gemensam nämnare - om man nu kan benämna en symfoni och en cellokonsert som musik i liten skala. Allt beror ju förstås på vad man jämför med, men en kall och mörk marskväll som denna kändes det smått kammarmusikaliska stuket alldeles på pricken.
Först ut var Schuberts uvertyr i italiensk stil D-dur. Lite tunt och spretigt men prydligt och väldisciplinerat.
Kvällens solist Alexander Rudin presenterade sedan en stillsam och tämligen allvarstyngd tolkning av Schumanns cellokosert a-moll. Här fanns det ett böljande orkesterspel mot en stramt hållen solostämma. Rudin samlade sig kring ett återhållet koncentrat med en fast och kärnfull ton utan insmickrande åthävor. Vi hamnade diriekt in i musikens mitt och där befann vi oss konserten igenom. Solisten hade sin bestämda riktning klar för sig och drev också den hela vägen ut. Däremot verkade han och orkestern inte riktigt hitta varandra i tolkningen av cellokonserten och inte ens Lü Jia lyckades få dem att komma samman.
Schumanns Symfoni nr. 3 "Den rhenska" spelades prydligt och utan konstigheter. De första två satserna tog sig inte riktigt och den tredje blev mest som ett mellanspel till den fjärde satsen, som däremot fick rejäl skjuts. Här infann sig den esprit och musikaliska gnista som jag saknat tidigare under kvällen. Den sista satsen spelades med klangskön skärpa och varm ton.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!