Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Sjostakovitj med mycket inlevelse

Lördagens konsert med Norrköpings symfoniorkester innehöll rejält kontrastrika inslag, där norsk lyrisk senromantik varvades med dramatiskt ryskt i en skön blandning.

Foto: Sandberg Niclas

Kultur och Nöje2009-10-19 03:00
 Dmitrij Sjostakovitjs, Violinkonsert i a-moll, fick öppna med den blott nittonåriga solisten Eldbjorg Hemsing på violin. Hemsing tar sig an verket på ett inlevelsefullt och väl instuderat vis men där fokus möjligen mer ligger på det korrekta stadiet än på själva tolkningen. Dock är verket mycket välspelat där höjdpunkterna främst hittas i första satsen, Nocturne, där strålande flagolettspel varvas med svepande violinmelodier, samt i den tredje satsen, Passacaglia, där en lidelsefull violin svävar ovanför den i övrigt dova orkesterklangen, där det låga brasset smetar ut tjocka lager av klangmassor likt rejält med messmör på smörgåsen. Smaskigt! Violinkadensen mellan tredje och fjärde satsen är också värd att premiera lite extra. Den är välspelad och vältolkad och leder fint över till den avslutande satsen, Burlesque, som rytmiskt och lekfullt avslutar verket. I Sergej Prokofjevs balett, Den förlorade sonen, möter vi vänner, fresterskor och dansare där orkestern och Alan Buribayev tydliggör detta på ett övertygande sätt. Främst mittensatsen, Fresterskan, är bäst illustrerad där hennes lock och pock levandegöras av orkestermedlemmarna genom välspelade insatser. Som kontrast mellan de övriga ryska inslagen under kvällen har konsertprogrammet fyllts med tongångar ur Edvard Griegs, Peer Gynts svit. Ett smart drag som väl balanserar den klangliga helhetsupplevelsen. Buribayev tolkar svitdelarna med en viss östeuropeisk touch som tydligt kryddar framförandet. Solveigs sång, Anitras dans och I bergakungens sal hör till höjdpunkterna, där den senare i ett rasande tempo fick avsluta konserten.
Norrköpings
Symfoniorkester Louis De Geer Lördagen 17 oktober Violinsolist: Eldbjorg Hemsing Dirigent: Alan Buribayev Musik av: Sjostakovitj, Prokofjev och Grieg
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!