Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

SECRET WINDOW···

Filmstaden
***

Kultur och Nöje2004-04-16 06:00
Skräckförfattaren Stephen King skriver ibland om författare, dvs. han är en berättare som väljer att skriva om berättarens yrke. Åtminstone de inslag i det som lånar sig till spänningsberättelser. "The Shining" handlar om en skrivblockerad författare, och det gör också den här filmen. Den är gjord med hög kompetens på alla plan och med full kontroll över populärberättandets ideal av tydlighet och överskådlighet.
Johnny Depp spelar författaren som dras med både hätskhet mot sin otrogna fru och hennes älskare och med kreativitetsproblem. Han får inte till slutet på en historia om äktenskapsbrott och förmodligen hämnd. Maskeringskonstnären Depp gör inga underverk precis som sarkastisk bohem med, som det visar sig, personlighetsstörning, men hans underdrifter och komiska förmåga gör att man fängslas av honom.
En dag anklagas han av en främling för att från honom ha stulit idén till en novell om ett svartsjukemord. Märkligt nog kräver han inte ekonomisk gottgörelse utan vill att yrkesskribenten ska "fixa slutet". John Turturro som psykopat i den kristne puritanens hatt är en grann syn, enligt berättelsens logik en strikt och omedgörlig gestalt, helt motsatt författaren. Det som sker mellan dem berättas i den effektiva skräckmelodramens gängse stil av David Koepp. Han är urstyv manusförfattare ("Jurassic Park", "Mission Impossible", "Panic Room"), som regissör främst traditionsmedveten. Inte för inte citerar han Hitchocks "Psycho", och låter kompositören Philip Glass imitera den filmens häftiga skräckromantiska musik. Dessutom gör han stramt bruk av modern filmteknik för att visa drömmens och den psykiska förryckthetens tillstånd i drastiska överdrifter.
Men mest är det en annan klassisk historia om personlighetsklyvning, "Dr. Jekyll och mr. Hyde", som anmäler sig för åskådaren. Hur ska det hela annars förstås? Redan i inledningen då kameran för oss in till andra sidan spegeln inser vi att vi ska möta skenbilder och förvrängda speglingar. Författaren har en psykos, han vill hämnas på hustru och älskare, men hans förnuftsjag hindrar honom. Då ger han som författare sig själv ett annat jag, och med den personligheten kan han ta sin hämnd.
Det påhittade jaget skildras som verkligt dels för att visa vad författaren ser, dels av åskådlighetsskäl. Samma gäller när Depp resonerar med sig själv i bild ungefär som Gollum i Ringenfilmerna. Men olikt dr Jekyll är författaren en rent osympatisk typ, och det är med något av satirikerns och svarthumoristens illusionslösa distans Koepp visar hur han slutför sin hämnd, "fixar slutet" som han vill ha det, i en sorts snedvriden kreativitet som förblandar liv och berättelse.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!