Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Salo bäst med egna låtarna

Kultur och Nöje2013-03-04 05:45

OLA SALO

Norrköpings Symfoniorkester

Dirigent: Jonas Nydesjö

Linnea Törnqvist, sopran

Bel Cantokören

De Geerhallen Norrköping

Röda lyktan och feststämning mötte oss i De Geerhallen när Ola Salo mötte Symfoniorkestern och Bel Cantokören i lördags. Konserten blev en trevlig tillställning där man blandade högt och lågt, operaarior med mysigt mellansnack och symfoniska marscher med poplåtar. Och ändå hölls den ihop, trots avsaknaden av röd tråd om inte huvudpersonen själv, Ola Salo, skulle vara den tråden! Och det var nog just så det var och därför fungerade konceptet. Snygga övergångar, fin ljussättning och Salos hemtrevliga mellansnack band ihop och ledde vidare. En tråd i det hela var annars att han hyllade sina musikalisa förebilder i en salig blandning - från Prokofjev via Bowie och Costello till Patti Smith. Att vi hade en särdeles mångsidig kille framför oss gick upp för mig under resans gång, eftersom programmet på sitt sätt rörde sig kring hans material - från pubertal yngling till en lite mognare gestalt. Han sjöng sina låtar, Breaking Up With God och Calleth You, Cometh I, på sitt intesiva vis med en röst som rör sig i ett register brett som ett klaviatur. Han går vidare med att berätta om allt material han knyckt från olika favoriter och visst hörde vi gamla Barnatro i nytappningen Have You Ever Heard A Song, tight uppbackad av Bel Cantokören. Vidagde vyer av Salo fick vi när kören med kraft sjöng Sluthymnen ur Linnaeus Rex och tankarna gick till både Duvemåla och Peterson-Berger. Med på konserten fanns även Linnea Törnqvist som sjöng en Rossini-aria med slank och välplacerad sopranstämma. Hon var även med i Lament, en sats ur Salos egen lilla mässa för tvivlare där hon och kören möttes i den mozartinfluerade lilla tonsättningen. I övrigt var konserten som bäst när Salo sjöng sina egna låtar i ursnygga arrangemang för orkester av kvällens dirigent Joakim Nydesjö. Extranumret The Worrying Kind i balladtappning med harpan som finlemmad ledsagare blev en trevlig bekantskap i en konsert där cross-over var ledordet!

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!