Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Rikligt med temperament

Alan Buribayev är dirigent för Den trekantiga hatten.

Alan Buribayev är dirigent för Den trekantiga hatten.

Foto: Kjellberg Anita

Kultur och Nöje2008-01-19 03:00
Om resebolagens erbjudanden om charterresor till varmare breddgrader duggar tätt så här års, när Moder Jord gör sitt bästa för att erbjuda det mesta av regn och rugg, kunde man på betydligt närmare håll än flygavstånd njuta av sydeuropeisk värme, när Norrköpings symfoniorkester stämde upp till spanska tongångar under torsdagskvällen. Och det var rikligt med temperament och eldighet under hela kvällen. I Nikolaj Rimskij-Korsakovs "Capriccio espagnol", som fick öppna konserten, med tydliga spanska inslag kryddat med rysk estetik, fick många av orkesterns musiker visa sina spelskickligheter. Några nämnvärda höjdpunkter bland många var Morgonsången "Alborada" med lysande spiccatospel av konsertmästare Henrik Jon Petersen, Zigenarscenen "Scena e canto gitano" där Korsakovs fantastiska orkestreringsteknik fick sin rättmätiga plats och orkestern som helhet verkligen kom fram, samt i den avslutande dansanta satsen "Fandango asturiano" där Alan Buribayev manade på sina musikanter ordentligt till ett härligt "sväng" och en explosiv avslutning. Även i Manuel de Fallas balettmusik "Den trekantiga hatten", måste en stor eloge ges till dirigent Buribayev som får orkestern att spela med liv, närvaro och strålande dynamisk balans i det annars så yviga, men fantastiskt musikaliskt fyndiga kompositionen med mängder av små, med bravur utförda, solistiska insatser. Här gjorde även mezzosopranen Matilda Paulsson en fin insats i två av verkets sånger. Kvällens riktigt stora behållning var dock den unge gitarristen Johannes Möller, vilken i all hast ersatte Göran Söllscher, som visade prov på stor spelskicklighet i Joaquin Rodrigos gitarrkonsert "Concierto de Aranjuez". Med skicklig klangbehandling och bländande teknik rör sig Möller genom verket med lätthet där solopartierna utan orkester, och de två efterföljande extranumren, bäst visar hans skicklighet och spelkänsla. Möller och orkestern fick stycket att verkligen - för att citera kompositören - klinga som en ljum bris som bara krusar trädtopparna i parken, och den ska inte vara starkare än en fjäril, och så smakfull som en veronika".
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!