Örjan Ramberg hyllas som conferencier i Dramatens Cabaret
Örjan Ramberg får mycket beröm för sin rolltolkning av konferenciern i Cabaret. FOTO: ROGER STENBERG
Foto:
När musikalernas musikal, "Cabaret", haft premiär i helgen är recensionerna blandade.
Expressen ifrågasätter Dramatens val av pjäs, DN hyllar Örjan Ramberg och Aftonbladet rekommenderar publiken att se om filmen. Det är några av omdömena i söndagens recensioner av Dramatens uppsättning av "Cabaret".
Att det handlar om en kassasuccé tvivlar ingen på. Men frågan är om Dramaten är rätt forum för en musikal som "Cabaret". Hade den satts upp på Oscars skulle mottagandet blivit ett helt annat, spår Svenska Dagbladet, som tycker att man kan kräva mer än vad som ges i och med att scenen är Dramatens.
<b>"Kongenial" Ramberg</b>
I Dagens Nyheter skriver recensenten att det är tydligt att regissören Richard Turpin vill mycket med sin uppsättning och att han också lyckas med mycket, framför allt med Örjan Ramberg i rollen som konferencieren.
"Aldrig har den dansanta lättheten hos denne skådespelare kommit så väl till pass", "Vilken charm i diabolisk förklädnad".
I Svenska Dagbladet beskrivs Ramberg som kongenial i rollen.
<b>För bra</b>
När det kommer till den kvinnliga huvudrollsinnehavaren, operastjärnan Malena Ernman som spelar Sally Bowles, är omdömena splittrade. I Aftonbladet beskrivs hennes rolltolkning som rivig, hon "sjunger och går ner i spagat med samma bravur".
"Starkt, desperat och laddat sjunger hon så att bladguldet bleknar", skriver Svenska Dagbladet. I DN är recensenten betydligt mer tveksam och ifrågasätter om det är bra att låta en operasångerska spela Sally Bowles: "Om Sally Bowles sjunger så bra borde hon väl vara på Berlinoperan och inte på en sjaskig klubb som Kit Kat Klubb?".
En genomgående åsikt är att Dramatens vilja att göra en annorlunda uppsättning märks, inte minst i valet av den politiska regissören. Men det är inte ett spännande möte som väntar publiken.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!