Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Nöjesbranschen försvar sig mot VM-konkurrens

Stockholm (TT Spektra). Fotbolls-VM utgör ett hot mot stora delar av Sveriges nöjesbransch. Men i år har flera aktörer kringgått problemen genom att själva satsa på just fotboll.

För att stå emot konkurrensen från fotbolls-VM har flera stora nöjesaktörer valt att visa VM-matcher på storbilds-tv. Foto: Scanpix/arkiv

För att stå emot konkurrensen från fotbolls-VM har flera stora nöjesaktörer valt att visa VM-matcher på storbilds-tv. Foto: Scanpix/arkiv

Foto: Fotograf saknas!

Kultur och Nöje2006-06-20 06:00
- Vi har mött konkurrensen genom att visa matcherna på storbilds-tv och vi har inte tappat några besökare, säger Martin Strömberg, projektledare på Liseberg i Göteborg.
Att nöjesbranschen riskerar att bli lidande av stora sportevenemang är inget nytt fenomen. Till exempel tvingades amerikanska filmjätten Fox International, för två år sedan, att senarelägga storfilmen "I Robot" på grund av fotbolls-EM. I år har filmbolaget valt att hålla tillbaka premiärerna av "Pirates of the Carribbean: död mans kist" och "Superman returns" i Spanien, Frankrike och Tyskland - tills VM-hysterin lagt sig.
- Vi måste helt enkelt försöka jobba runt mästerskapet, säger Craig Dehmel, marknadschef på Fox International till branschtidningen Variety.

Storbilds-tv
I Sverige har dock flera stora nöjesaktörer lyckats kringgå konkurrensen från våra blågula VM-hopp. På nöjesfälten Liseberg i Göteborg och Gröna Lund i Stockholm har svaret legat i att visa matcherna på storbilds-tv.
- Vi har jobbat hårt för att möta konkurrensen och hittills är vi jättenöjda. Vi har haft helt fullsatt under Sverige-matcherna och kollar man på våra siffror fram till och med nu så ligger vi faktiskt över budget för juni månad, säger Kicki Svensén, marknadschef på Gröna Lund.
Också på Liseberg har visningen av VM-matcherna fungerat bra.
- I och med att vi mött VM-konkurrensen genom att visa matcherna har vi inte tappat några besökare. Vi har haft mellan 4 000 och 7 000 besökare på Sverige-matcherna, säger Martin Strömberg.

Fotboll på bio
Liknande röster hörs också från Sveriges biografbransch. På SF Bio är det första gången man i egen regi satsar på att visa fotboll på den vita duken.
Samanlagt har tio SF-biografer i landet, från Luleå i norr till Malmö i söder, visat VM-matcher.
- Biografer ska vara en arena för underhållning och vad är underhållning om inte fotbolls-VM. Eftersom vi inte har något serveringstillstånd attraherar vi en ganska ung publik och det har fungerat bra. Vi räknar med att det blir ännu bättre under matchen mellan Sverige och England, säger Marie Holmqvist, enterntainmentchef på SF bio i Stockholm.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!