Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Musik

STJÄRNKLASSIKER
De Geerhallen Norrköping
Norrköpings Symfoniorkester
Dirigent: Lü Jia
Solister: Benjamin Schmid, violin och Daniel Raiskin, viola
Musik av Hammerth, Britten och Schumann

Kultur och Nöje2002-04-27 00:00
Ingenting var givet före paus på torsdagens Stjärnklassiker i De Geerhallen. Ett verk uruppfördes och ett annat spelades för första gången i Sverige. Efter paus blev det pålitliga Robert Schumann som fick återsälla ordningen för den som fått sin världsbild förvirrad.
Johan Hammerth har med sin 1:a Symfoni, som alltså uruppfördes under kvällen, givit oss ett stycke musik som väntade på sin förlösning. Av tonsättarens egna kommentarer till verket kunde man ana mycken vånda bakom varje ackord, varje rytmisk vändning och minsta lilla schattering.
Åhöraren hittade glömda lik i garderoben som bara väntade på att bli upptäckta för att äntligen nå den förlossning musiken ropade efter. Och väl där exploderade den med full kraft och födslovärkarna gav resultat. Man anade en liten strimma hopp, en smula tröst bakom det svåra.

Det var stråkarna som fick ge karaktär åt stämningarna. Graden av aktivitet i förloppet lämnades åt slagverkarna. Orkestern ville någonstans, längtan efter fullbordan tog överhanden när musiken oroligt stretade vidare musikerna spelade som om det gällde livet. Då blir det angeläget för lyssnaren och en mening med att lyssna vidare. I mitten av berättelsen förlorade jag riktmärket för en stund, men framåt slutet samlades trådarna ihop och knöts ihop till en final som attraherade.
Benjamin Britten har skrivit en dubbelkonsert för violin och viola h-moll som framfördes för första gången i Sverige denna kväll i De Geerhallen. Solisterna Benjamin Schmid och Daniel Raiskin gick in för en sånglig duett med enhetligt musikantiskt spel. Schmid bidrog med glansen, spiritualiteten och skönhet med sitt glänsande fiolspel. Spelet var skirt på ytan men full av bakomliggande styrka.

Raiskin på altfiol visade upp kraften i sitt instrument med muskler och full kontroll. Deras gemensamma andning gav känslan av ett sorts fritt fall utan skyddsnät. Man får lita på att det bär och visst gjorde det så. Solisterna tog sig en sorts folkloristisk frihet som gjorde Britten väl. De generösa killarna fyllde i , kompletterade och plockade upp teman och motiv, orkestern gav dem fritt spelrum och det gjorde musiken angelägen. Lü Jia hjälpte de medverkande att våga flyga.
Efter paus kom så en klassiker som skapade balans åt tonerna. Robert Schumanns 4:e Symfoni med sina breda och tydliga klanger omformades med ett fantastiskt flöde där även det lite aggresiva fick plats. I den andra satsen charmerades vi av konsertmästaren Henrik Jon Petersens behagliga solo, i övrigt blev den satsen lite fadd i eftersmaken. I finalen blev det dock andra tongångar med sprakande, melodiska vändningar, fantasifullt framfört. Lü Jias livfulla och inspirerade tolkning gav ett maximerat utnyttjande av symfonins möjligheter.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!