Musik
EvenemangskonsertNorrköpings SymfoniorkesterSolist: Barbara Hendricks, sopranDirigent: Lü JiaMusik av Lidholm, R.Strauss, Tjajkovskij
Strauss fyra små skenbart enkla sånger sjöngs av Barabara Hendricks med en självklarhet som gjorde att både liv och död plötsligt blev lite mer begripligt. Hennes rösts styrka ligger i smidig intonation och märgfull klang som ibland är på väg att spåra ur men inte gör det. I stället slankar hon av på djupet när hon inte riktigt bottnar och kastar sig sedan med glansfullhet upp i det varma, ljuva och njutbara höga registret.
Med ett generöst vibrato som även det ibland är farligt nära gränsen, dock utan att ramla över, värms våra själar. Med ett chosefritt sätt att närma sig texten gör Hendricks sången angelägen och det fria flödet formligen sköljer över oss. Hon tänjer och drar, färgar och smiter åt. Orkestern svarar med flyt i både skärpa och karaktär. Det här kommer att låta bra i Kina!
Med Tjajkovskijs 4:e symfoni fick vi både klangprakt och hissnande djup i en sorts fritt fall. Lü Jia slog igång och så spelades de fyra satserna eldfängt som sig bör, dock var det en kontrollerad brasa även om det både slog gnistor och sprakade till. Den ljusa uppåtgående klangen betonades framför det tunga. Ett spetsat bleck spelade med fullt ös utan pardon.
Hela orkestern arbetade upp tät dramatik med dynamisk snabbhet och fräschör i ton och uttryck. Pizzicato-ostinatot i tredje satsen piggade upp med sin småputtriga karaktär och väl framme vid finalen blev svängradien minimal. Det var en laddad orkester som spelade elektrifierat, krävde sin plats och erövrade till sist både Tjajkovskij och hans 4:e symfoni.
Konserten inleddes med Lidholms Kontakion, ett stycke som har betecknats som ett symfoniskt requiem och det epitetet kan nog stämma. Eftersom kvällens övriga program var så omfattande och mångfacetterat kändes Lidholms stycke baktungt redan innan det spelats klart.
Visst hade vi snabba och smidiga rörelser hos ett välbalanserat träblås och visst slingrade sig stråkarna pockande och uppmanande, men stycket föll inte på plats förrän vi hörde trumpetens avlägset spelade tema. Dock - Lidholm hade helt enkelt inte behövts en kväll som denna när Strauss och Tjajkovskij hade så mycket att berätta.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!