Musik av två giganter
EvenemangskonsertDe Geerhallen, NorrköpingNorrköpings SymfoniorkesterDirigent: Lü JiaSolist: Johnny Jannesson, klarinettMusik av Mozart: Klarinettkonsert A-dur, Bruckner: Symfoni nr 6
Klarinettkonserten i A-dur är ljus, ljuv, ja rentav vacker musik med en tydlig mozartsk prägel alltigenom. Johnny Jannessons insats lyfte konserten och gav den en ny fräschör med uppfriskad vitalitet. Hans spel klingade fritt och elegant, smidigt och med lyster i både höjd och djup. Den slanka höjdplaceringen och mulligheten i bastonen gav en klangbotten som både tillät och uppmuntrade utflykter av rapsodisk karaktär mitt i den lagbundna wienklassicismen. Bakom Jannessons välstrukturerade och balanserade spel fanns den fritt flödande elegansen som ledstjärna med stark lyskraft.
I allegrot låg orkestern som en tät matta bakom solisten. Framme vid adagiot blev deras spel mer som en softad väv och samspelet med solisten var intensivt och flödande på ett sätt som kräver ömsesidig respekt och lyhördhet. Dirigenten Lü Jia känner sina musiker och förstod att här inte behövdes några stora gester - tumme och pekfinger räckte gott och väl. Resten skötte orkester och solist på egen hand och resultatet blev en ömsint mellansats med eget liv. In den pigga rondofinalen samlades alla intryck ihop. Man vävde samman det väldisponerade orkesterspelet och den genomarbetade, glittrande soloinsatsen med ett gemensamt mål i sikte - Mozarts klarinettkonsert när den är som bäst!
Efter paus kastades vi utan skyddsnät i armarna på Bruckners 6:e symfoni. Om Mozart är finlirets mästare i det lilla behändiga formatet hittar vi nog motsatsen hos Bruckner - stort, starkt, magnifikt och mäktigt snarare än elegansen hos Amadeus. Bruckners 6:e symfoni är inget undantag. Här är det mycket av allt och orkestern spelade för fullt för att få fason på klanger och pockande rytmer. Bäst lyckades man med att ge klangprakten rättvisa och få fram en viss tydlighet bland nyanserna. Själva finsnickeriet fungerade inte riktigt lika bra, de ansatser som fanns försvann i den stora massan och just därför blev det de alltmer djupnande kulörerna som fick tala.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!