Fångat i glasverket Rajd finns en bild av samer som vandrar med sina renar på fjället. Den optiska effekten fascinerar. Ger intryck av frusen tid. Den oåtkomliga miniatyrvärlden påminner lite om en sådan där snöglob som snöar när den skakas. Men jämförelsen haltar - resultatet är varken sockersött eller nostalgiskt.
Glaset är vackert, men det har ett dokumentärt inslag. Motivet är ett pressfotografi från tiden när nordsamer blev tvångsflyttade till Tärnaby. I sviterna av den följde förtryck, konflikter och osämja som satt sina spår.
Fågelperspektivet för tankarna till den kände samiske konstnären Nils Nilsson Skum som skildrade landskap och arbetet med renarna under flyttningsraiderna.
Konstnären Tomas Colbengtson är lärare i grafik på Konstfack i Stockholm, men har samiska rötter och är född och uppvuxen i Tärnaby.
- Min första konstutbildning var i sameslöjd. Men det kändes lite trångt för mig. Vi hade en mönsterbok att följa och skapandet var starkt traditionsbundet, berättar Tomas.
Historia och identitet
Det är först på senare år som han på allvar har börjat intressera sig för sitt samiska ursprung. För historia och identitet. Den traditionella samiska ornamentiken flätar sig nu in i både grafik och glaskonst. I de solida graalglasen återkommer till exempel trummans och kåtans former.
Konstglas har Tomas arbetat med sedan fyra år. Graalglas kallas ibland "den heta teknikens mästerverk", och Tomas har provat sig fram för att hitta värmebeständiga färger.
Konstverken är screentryck i överfångsteknik, där flera skikt ligger över ett ofärgat innerskikt och ger intryck av att motiven är inneslutna i glaset. De tål att ses ur olika vinklar, då skiftar motiven.
- Glas är ett belastat material, mycket har gjorts och kanske är det dumt av mig att hålla på med det. Men det är en utmaning. Bara att få det att fungera tog en väldig tid.
"Allt handlar om grafik"
Glas och grafik kan tyckas vara väsenskild konst, men de gemensamma nämnarna är många.
- För mig handlar allt om grafik i olika medier, konstaterar Tomas.
Motiven i både glasen och grafiken är i regel gamla foton från arkiv, eller egna fotografier. Den utvecklade känslan för skiftningar, effekter och lager på lager är genomgående. Och Tomas experimenterar även i screentrycken med material, färger och lacker för att mana fram lystern i sina drömska landskap.