Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Mäktiga toner från öst fyllde De Geerhallen

Foto: Kjellberg Anita

Kultur och Nöje2008-11-17 03:00
Slaviska tongångar fyllde De Geerhallen i lördags, då den ryskfödde dirigenten Michail Jurowski återigen besökte Norrköping och stadens välljudande symfoniorkester. Vid tidigare besök har konsertprogrammet gärna fått en prägel av rysk och östeuropeisk musik. Det var heller inget undantag i lördags då både Rachmaninov och Tjajkovskij, uppblandat med modernare tongångar i "Oboekonsert", av tjeckoslovakiske tonsättaren Bohuslav Martinu, stod på repertoaren. Oboekonserten gavs med sydkoreanska Yeon-Hee Kwak som solist och Kwak framförde verket med stor inlevelse, fin teknik och klar förståelse för strukturerna i en komposition, som andas en viss ambivalens och kluvenhet i tonspråket. Samtidigt öppnar dock materialet dörrarna för många personliga tolkningar där solist, dirigent och orkester gemensamt har möjlighet att interpretera verket. Jurowskis och Kwaks interpretationer kompletterar varandra väl, vilket speglades i utförandet.Trots att eftermiddagens konsert innehöll en gästande solist, var nog den stora behållningen ändå gästande dirigent. Jurowski är en man med ansenlig erfarenhet som dirigent och att han tidigare varit verksam med orkestern är påtagligt, då han med bestämdhet och fokusering tar sig an Tjajkowskijs orkesterversion av baletten "Törnrosa". Jurowski levererar en samlad och väl genomarbetad tolkning av verket där minsta detalj, om det så är "Introduction: La Fée des lilas" mäktiga öppning, "Rosenadagiots" mjukare klangbild, lekfullheten mellan träblås och stråk i "Pas de caractère", "Panoramats" vackra balans mellan ackompanjemangsstämmorna och melodin eller de välbekanta tongångarna i "Valse", lyfts fram för att ge verket sin fullständighet. Noggrannhet och precision präglade även framförandet av Rachmaninovs knappa timmeslånga "Symfoni nr 2 i e-moll" där Jurowski om möjligt fokuserade än mer på detaljerna för att återge helheten. Efter en något trevande inledning fann orkestern och Jurowski varandra och det hela resulterade i ett framförande av stora mått, där framförallt tredje satsen, "Adagio", toppade kompositionen med sina vackra, mustiga harmonier och behagliga melodilinjer. Elegant och mycket välspelat!
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!