Folkbladet begav sig till Holger Thell, AD på Jerhammar & Co Reklambyrå, som något motvilligt agerar smakdomare. Han är tveksam till helheten i den grafiska formgivningen. Den får honom inte på festivalhumör.
– Jag tycker att hela formgivningen och tilltalet är lite väl hårt. Visst, det är rätt hårda band som spelar på festivalen. Men det ger inte mig någon riktig festivalkänsla, då hade jag velat ha något mjukare. Samtidigt förstår jag att man vill undvika retrokänsla, säger han.
– Det är inga raka linjer, det tycker jag är positivt när det handlar om musik och festival. Men det känns lite lättköpt med pixlat mönster. Och helvetica... kunde man inte ha tagit något kuligare typsnitt?
Att Bråvallafestivalen ligger i Norrköping framgår inte direkt av affischen – som är festivalens ansikte utåt. Holger Thell hade gärna sett mer färg som knyter an mer till stan, kanske genom den typiska gula fasadfärgen som genomsyrar stadsbebyggelsen kring Industrilandskapet.
– Nu är Bråvallafestivalen en nationell grej, men det är roligt om det finns en koppling som en del kan se, även om kanske inte alla uppfattar den, säger han.
Därför gillar han logotypens staplar som även för tankarna till skorstensstaden Norrköping och byggnader som Värmekyrkan.