Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

"Lite väl hårt"

Bråvallafestivalens affisch sätter Norrköping på festivalkartan. Men vad tycker formgivningsproffs i Norrköping om den?

"Den ger mig inte någon festivalkänsla" säger Holger Thell, art director i Norrköping, när Folkbladet ber om ett omdöme om Bråvallafestivalens affischer.

"Den ger mig inte någon festivalkänsla" säger Holger Thell, art director i Norrköping, när Folkbladet ber om ett omdöme om Bråvallafestivalens affischer.

Foto:

Kultur och Nöje2013-06-20 09:30

Folkbladet begav sig till Holger Thell, AD på Jerhammar & Co Reklambyrå, som något motvilligt agerar smakdomare. Han är tveksam till helheten i den grafiska formgivningen. Den får honom inte på festivalhumör.

– Jag tycker att hela formgivningen och tilltalet är lite väl hårt. Visst, det är rätt hårda band som spelar på festivalen. Men det ger inte mig någon riktig festivalkänsla, då hade jag velat ha något mjukare. Samtidigt förstår jag att man vill undvika retrokänsla, säger han.

– Det är inga raka linjer, det tycker jag är positivt när det handlar om musik och festival. Men det känns lite lättköpt med pixlat mönster. Och helvetica... kunde man inte ha tagit något kuligare typsnitt?

Att Bråvallafestivalen ligger i Norrköping framgår inte direkt av affischen – som är festivalens ansikte utåt. Holger Thell hade gärna sett mer färg som knyter an mer till stan, kanske genom den typiska gula fasadfärgen som genomsyrar stadsbebyggelsen kring Industrilandskapet.

– Nu är Bråvallafestivalen en nationell grej, men det är roligt om det finns en koppling som en del kan se, även om kanske inte alla uppfattar den, säger han.

Därför gillar han logotypens staplar som även för tankarna till skorstensstaden Norrköping och byggnader som Värmekyrkan.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!