Det säger sig självt att det måste finnas någon som håller rätt på alla noter och partitur som en orkester behöver, men få vet nog vad en notbibliotekarie gör.
Inför varje konsert så ser jag till att de noter som orkestern och det partitur som dirigenten behöver finns här. Vi har 1 500 hela orkesteruppsättningar. Symfoniorkestern har 86 musiker och alla ska ha varsin not och så har dirigenten ett partitur där alla stämmor står, säger Lisa Lindh.
Notbiblioteket i Louis De Geer är inget publikt bibliotek, men orkestermedlemmarna kan komma in hit och låna det de vill.
– Det kommer säkert att bli så att alla sitter med datorskärmar istället för notställ men tills dess behöver vi ha allt på papper, den dagen vi har skärmar kommer det bli så att konsertmästaren ändrar för alla, nu ändrar man själv.
För det är faktiskt så att man får göra anteckningar även i de lånade noterna, om man gör det med blyerts.
Att hyra ett orkesterverk kostar 4 000 kronor, det är lika mycket som det kostar att köpa ett.
– Vi köper allt vi kan, men då måste verket vara fritt, det vill säga att upphovsmannen måste vara död sedan minst 70 år tillbaka, säger Lisa Lindh.
Lisas jobb består bland annat av att se till att musikerna får noterna i tid, ett jobb som ibland kan vara svårt och mest likna ett detektivarbete.
– När det gäller våra generalprogram brukar det inte vara några problem, jag får programmet i maj och kan då börja leta partitur, nu har jag beställt för hela våren, jag beställer ett halvår innan, och har dem fyra, fem veckor innan orkestern ska börja repetera, säger Lisa.
Abonnemangsprogrammen är klara långt i förväg, men när det gäller julkonserter och skolkonserter så bestäms programmen sent och det kan ibland vara ont om tid för Lisa att beställa de partitur och noter som orkestern inte har. För det är inte alltid glasklart vilket förlag som äger vilket verk.
Ibland är det enkelt att hitta, men ibland kan det vara så att upphovsmännen har bytt förlag och har en del på ett förlag medan resten finns på ett annat.
Ibland kan det vara nästintill omöjligt att få fram ett verk, fast bara nästintill.
– Ingenting är omöjligt men en gång fick vi beställa en taxi som hämtade ett verk i Stockholm och så kopiera här och så direkt skicka tillbaks taxin, berättar Lisa.
Men det är inte klart i och med att noterna kommer. Det gäller för Lisa att också hålla koll på att uppsättningen orkestermedlemmar stämmer. Det kan vara så att ett verk är skrivet för fyra flöjtister, men att det i Symfoniorkestern bara finns tre flöjtister.
– Då får vi hyra in en frilansflöjtist, säger Lisa som verkligen tycker om orkestermusik.
– Ibland smiter jag in och lyssnar på generalrepetitionerna, men det är skönt att ha det tyst också. Man kan bli ganska mätt ibland.
Alla professionella orkestrar har notbibliotekarier, men det skiljer sig åt lite hur de jobbar. I Sverige finns ett 20-tal och så finns de på musikhögskolorna också, fast de jobbar inte riktigt på samma sätt.
Under sina år har de allra flesta stora musiker och solister Lisa mött varit väldigt trevliga, även om hon minns vissa mer än andra.
– Dirigenten och pianisten Sixten Ehrling var en väldigt bestämd herre, han ville verkligen ha service hela tiden och honom duade man inte. Det var Maestro eller Ni som gällde, säger Lisa Lindh.
– Möter man någon med respekt så får man respekt tillbaka och vi har ju ett gemensamt mål – att konserten ska bli bra.