Den som under onsdagen har besökt nÀtbokhandeln Adlibris lÀr inte ha missat att en ny bok av Camilla LÀckberg har slÀppts.
Hela sajtens startsida, frĂ„n toppen till botten, pryds av en enda bok â "Vingar av silver". Underkategorier som "redaktionens tips" och "populĂ€ra produkter" visar endast boken i frĂ„ga.
Vad som vid första anblick kan tolkas som att nÄgot gÄtt fel pÄ sajten Àr i sjÀlva verket en reklamkupp frÄn LÀckbergs förlag Forum i samarbete med Adlibris.
ââVi tyckte detta var en rolig grej att testa tillsammans med förlaget. Det Ă€r andra gĂ„ngen vi gör en sĂ„ kallad take-over, dĂ€r vi lyfter en enda bok pĂ„ hela startsidan, sĂ€ger Elias Vieglins, PR-ansvarig pĂ„ Adlibris, till Boktugg.
Tilltaget har mött kritik frÄn flera hÄll. Bland annat i ett inlÀgg pÄ Facebook som publicerats av Ordfronts förlagschef Pelle Andersson. Han beskriver det hela som "osmakligt" och "provocerande".
"Vi vill ju ha mĂ„ngfald, yttrandefrihet och en kakofoni av röster, en vild blandning, en kör, en symfoni ett hallaballo â inte en ful grĂ„ bok över hela lĂ€sarsverige", skriver han i inlĂ€gget, som gillats av flera litteraturkritiker och förlĂ€ggare.
Simon Brouwers, vd och förlÀggare pÄ Mondial, sÀger i en intervju med Svensk Bokhandel att det Àr problematiskt att bÄda parterna i samarbetet, Forum och Adlibris, ingÄr Bonnierkoncernen.
ââSĂ€llan har Bonniers totala dominans pĂ„ bokmarknaden visualiserats tydligare Ă€n i dag, sĂ€ger han.
Adlibris har under dagen bemött kritiken med att sÀga att försÀljningen av andra böcker inte pÄverkas av reklamkampanjen i frÄga.