<I>Musik:</I> Pianoafton i Hörsalen
Pianoafton med Klara Szabos eleverHörsalen
Publiken erbjuds nämligen en upplevelse som går långt utöver den rent musikaliska.
Här får vi möta pianister från sju år och upp till de sena tonåren. Konserten är uppbyggd på det sättet att de allra yngsta börjar. I fredags var det två folkvisor av Carl Bertil Agnestig fint framförda av Christoffer Perenkranz och Rousan Rezvani.
Sedan höjs svårighetsgraden och det är en fröjd att se mellanstadielever stega fram och leverera stycken av Beethoven och Mozart. Vissa är lite tagna av stundens allvar, den stora flygeln och den fyllda salongen. Det som satt så bra på repetitionen blir nu lite svårare, men charmigt är det förstås likväl. Andra åter strålar bara av lycka av att få visa vad de kan. Rikard Kruger spelar med bravur James Bond-temat som vi aldrig hört det förut, med en rytmik som gjuter nytt blod i den slitna filmmusiken.
Kvällens programvärdinna Karin Kinnerud är säker vid mikrofonen, men också vid flygeln visar det sig; hon framför elegant det vackra ledmotivet till filmen "Pianot". Magnus Westlund ger oss en version av "Yesterday" som skulle gjort Paul McCartney stolt över att vara styckets upphovsman.
Kvällens kupp stod Rebecka Sandberg för. Hon tog mikrofonen från värdinnan och klargjorde att hon inte blott skulle framföra Sonatina av Kuhlau, som det stod i programmet, utan också ett stycke av Prokofjev.
- Vi får se om ni märker när jag byter låt, sa hon.
Det gjorde nog de flesta, men styckena gick i varandra på ett elegant sätt.
Till sist två riktigt svåra kompositioner av Chopin. Först Jonas Kowalski i Prelude i Dess-dur som får publiken att inse att det krävs många timmars övning för ett sånt framförande.
Och så Johannes Bergkvist i Ballad nr 3 och det är på en nivå som höjer sig över det vi normalt förknippar med elevföreställningar.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!