Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

"Hysteriskt roligt"

VALDEMARSVIK: Mord, maktspel, svek och svärdstrider.
På lördag är det premiär för Wagners Lohengrin på Ångbåtskajen i Valdemarsvik.
- Det är en opera som har allt, säger Dag Ridderstedt, producent.

Foto:

Kultur och Nöje2007-07-19 06:00
Under en vecka har utomhusscenen växt fram. Det sceniska rummet öppnar sig mot den vackra Valdemarsviken och är inbäddad i en doft av tjära.
Som om inte den storslagna naturen vore nog i sig utlovas fackelbåtar och eldspel på vattnet för att ge föreställningen en än mer spektakulär och visuell upplevelse, där alla fyra element får spelrum.

Vision
- Jag har haft visionen om den här scenen i ett års tid. Den blev ännu bättre än jag föreställt mig, konstaterar Dag Ridderstedt och öser beröm scenografen Lukas Ljungqvists arbete med väggarna som låter ljuset sippra in genom springor och skapar ett akustiskt rum.
Det riktigt känns i luften att premiären närmar sig och platsen sjuder av aktivitet. Media rycker i de medverkande och minutrarna tickar ned till nästa repetitionspass.
- Lugnt är det inte. Det ska det inte vara, men det är hysteriskt roligt, säger regissören Märit Bergvall.
- Det är många pusselbitar att hålla reda på, inte minst för att hela naturen används som scen på ett sätt jag inte är van vid. Lohengrin kommer i båt och det ska kulas från klipporna.
Marit Bergvall är i början av sin regikarriär och har tidigare arbetat med ett tiotal operauppsättningar i Stockholmstrakten. Wagner kom hon i kontakt med redan som barn.
- Min pappa var riktig wagnerian. Han såg till att jag som liten gick med i Wagner-Sällskapet eftersom de lottar ut biljetter till Wagnerfestspelen i Bayreuth. Och jag vann - så pappa kunde åka.
ValdemarsviksOperans ger Lohengrin i en ny och moderniserad svensk översättning av Dag Ridderstedt. Handlingen förläggs till byn Wald, 800-talets Valdemarsvik i en brytningstid mellan kristendom och hedendom. Hövdingadottern Elsa anklagas för att ha dödat sin lillebror av maktlystnad. Till hennes undsättning kommer Lohengrin som en ljusgestalt dragen på en svan på Waldfjordens vatten. Det är ett skådespel som rymmer svek, makt och kärlek.
Den bärande rollen Elsa har sopranen Margareta Ridderstedt. Hon har tidigare aldrig sjungit Wagner, men desto mer av Puccini, Verdi och Mozart.

"Rollen passar mig"
- Rollen passar mig både personligt och sångmässigt. Mozart är lättare och flyktigare, medan man här får vara stadigare och breda ut sig. Elsa är i sin egen värld, litet skygg, och sådana roller har jag lätt att närma mig.
En av ValdemarsviksOperans grundidéer är att alltid sjunga på svenska. Det är den konstnärliga ledaren Margareta Ridderstedt van vid från sina många år på Folkoperan i Stockholm.
- Jag tycker om det konceptet. Man har språket i sig och kan agera i mindre format. Det behövs inte några stora gester.

Bra försäljning
Biljettförsäljningen går över förväntan, repetitionerna går "nästan oroväckande bra" och scenbygget är i hamn. Enda missödet hittills var när svärdsmidaren insåg att tiden var alltför knapp för att hinna klart. Men Kungliga Operan i Stockholm tvekade inte att låna ut femton rejäla svärd och sex spjut.
Så här långt allt väl. Men ett orosmoln återstår - vädret. Vid heldagsregn flyttar föreställningen inomhus och vid enstaka regnskurar bryts föreställningen.
- Tråkigt om vi tvingas ge föreställningen inomhus. Det blir inte samma sak, säger Dag Ridderstedt. Utomhus blir det en sprudlande föreställning, med ljus, ljud, doft och körklang... En naturupplevelse utöver det vanliga
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!