Hemma i Storbritannien har r’n’b- och soulartisten Leona Lewis varit en av landets största artister ända sedan hon slog igenom i det ”Idol”-liknande programmet ”X factor” för ett år sedan.
Först nu börjar den stora lanseringen utomlands. I Sverige har singeln ”Bleeding love” letat sig upp på fjärde plats på hitlistan.
Besöket i Sverige är hennes första utomlands för att marknadsföra skivan. Innan intervjun betar hon av ett femtiotal hälsningar till olika tv- och radiostationer i Tyskland, Holland, Kina och Filippinerna.
”Hej, jag heter Leona Lewis, kolla in min nya video ’Bleeding love’” säger hon med outtröttlig entusiasm och blicken riktad rakt in i kameran.
– Jag hoppas att jag har möjlighet att dela med mig av min musik till flera olika länder. Jag vill få kontakt med människor som hör den, och sedan spelar det inte så stor roll hur framgångsrik den blir.
Framgångsrik har den hursomhelst redan blivit. Både första singeln ”A moment like this” och debutalbumet ”Spirit” har satt nya försäljningsrekord. Det är tydligt att hennes bolag ser något alldeles speciellt i den 22-åriga stjärnan, som redan jämförts med Whitney Houston och Mariah Carey. I stället för att kastas in i en studio i en vecka har hon fått känna sig fram med en mängd olika producenter och låtskrivare. Inspelningen av debutalbumet tog nio månader.
– Bara för att jag var med i ”X factor” så betyder inte det att jag har andra förutsättningar som artist. Jag ville göra ett album med kvalitet, någonting som jag kunde stå för.
Hjälper DarinKvalitet kostar pengar, och för att investeringen ska löna sig krävs en hel del marknadsföring. Därför kommer Leona Lewis att ägna hela nästa år åt just detta.
Kanske kan även hennes svenske talangjaktskollega Darin få sig en gratis karriärskjuts tack vare Leona Lewis framgångar. Han har nämligen, precis som hon, sjungit in låten ”Homeless” på sitt senaste album.
– Jag fick en speciell känsla för den låten första gången jag hörde den. Han sjunger den så vackert, säger hon om Darins inspelning.