Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Högtryck i De Geerhallen

Sveriges första miljödiplomerade orkester var på strålande humör i lördags. Om det vackra vädret gjorde sitt till eller om lönekuvertet just hade ramlat ner i brevlådan vet jag inte, men att det rådde högtryck i De Geerhallen det var det i alla fall ingen tvekan om.

Kultur och Nöje2008-04-28 03:00
Och det är lika bra jag skriver om konsertens höjdpunkt direkt, utan omständliga krusiduller. Peter Tjajkovskijs "Pianokonsert nr 1 i b-moll" har ofta spelats på konserthusen runt om i världen och nu fick vi tillfälle att höra den i Norrköping med den ukrainska pianisten Alexey Botvinov. Med fulländad teknik och ett ljuvligt anslag rörde sig Botvinov med lätthet genom verket och man kan inte bli annat än imponerad av det, till synes, fulländade pianospelet.
Första satsen "Allegro non troppo e mol to maestoso" hade visserligen en något trevande inledning mellan orkester och solist, men efter första pianokadensen fanns samspelet där. Botvinov fick verket att växa ytterligare genom andra satsen "Andantino semplice" och fram till den sista "Allegro con fuoco" som avslutades mycket mäktigt med löpningar över klaviaturen i en hastighet, som gör mig som själv är pianist, ordentligt avundsjuk. Vilken teknik! Mindre mäktigt (vi kan likna det med molnen som ibland skymmer solen under varma sommardagar och man blir lite småsur för att det blir aningen kallt) men dock kraftfullt och välspelat var det i Samuel Barbers ouvertyr "The school for Scandal" Ett kontrastrikt verk med, för att använda nutida termer, filmmusikkaraktär. Tyvärr framför dirigent Jurowski stycket med en något stressad attityd som förtar det annars så väl skrivna och intrikata alstret. Nej, då var det mer "klös" efter paus då Tjajkovskijs "Symfoni nr 2 i c-moll" spelades. Här trivdes Jurowskij bäst och fick orkestern att spela med pulserande energi och med ett rytmiskt flöde där framförallt sista satsen "Moerato assai - allegro vivo" väckte störst beundran. Den majestätiska öppningen hade precis rätt tryck och orkesterns stråksektioner imponerade stort. Bäst balans var det dock i andra satsen "Andantino marziale, quasi moderato" med sitt glätta, lekfulla tema där Jurowski praktfullt nyanserade melodivariationerna mellan orkesterns olika instrumentsektioner till en välklingande helhet.
Konsert
Tjajkovskij med Jurowski Lördagen den 26 april De Geerhallen Norrköpings Symfoniorkester Michail Jurowski: dirigent Alexey Botvinov: piano
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!