Högtryck i De Geerhallen
Sveriges första miljödiplomerade orkester var på strålande humör i lördags. Om det vackra vädret gjorde sitt till eller om lönekuvertet just hade ramlat ner i brevlådan vet jag inte, men att det rådde högtryck i De Geerhallen det var det i alla fall ingen tvekan om.
Första satsen "Allegro non troppo e mol to maestoso" hade visserligen en något trevande inledning mellan orkester och solist, men efter första pianokadensen fanns samspelet där. Botvinov fick verket att växa ytterligare genom andra satsen "Andantino semplice" och fram till den sista "Allegro con fuoco" som avslutades mycket mäktigt med löpningar över klaviaturen i en hastighet, som gör mig som själv är pianist, ordentligt avundsjuk. Vilken teknik! Mindre mäktigt (vi kan likna det med molnen som ibland skymmer solen under varma sommardagar och man blir lite småsur för att det blir aningen kallt) men dock kraftfullt och välspelat var det i Samuel Barbers ouvertyr "The school for Scandal" Ett kontrastrikt verk med, för att använda nutida termer, filmmusikkaraktär. Tyvärr framför dirigent Jurowski stycket med en något stressad attityd som förtar det annars så väl skrivna och intrikata alstret. Nej, då var det mer "klös" efter paus då Tjajkovskijs "Symfoni nr 2 i c-moll" spelades. Här trivdes Jurowskij bäst och fick orkestern att spela med pulserande energi och med ett rytmiskt flöde där framförallt sista satsen "Moerato assai - allegro vivo" väckte störst beundran. Den majestätiska öppningen hade precis rätt tryck och orkesterns stråksektioner imponerade stort. Bäst balans var det dock i andra satsen "Andantino marziale, quasi moderato" med sitt glätta, lekfulla tema där Jurowski praktfullt nyanserade melodivariationerna mellan orkesterns olika instrumentsektioner till en välklingande helhet.
Konsert
Tjajkovskij med Jurowski Lördagen den 26 april De Geerhallen Norrköpings Symfoniorkester Michail Jurowski: dirigent Alexey Botvinov: piano
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!