Supermassive Àr snart tillbaka med den andra delen i sin antologi "The dark pictures". UpplÀgget i antologin Àr ett antal fristÄende tajta berÀttelser i skrÀckgenren, som lÄter en eller flera spelare ta kontroll över en grupp personer som pÄ nÄgot sÀtt Àr strandade.
I "Little Hope" Àr en grupp mÀnniskor med om en bussolycka i New England i nordöstra USA och fastnar i den övergivna byn "Little Hope", som en mystisk dimma tagit greppet om. Personerna har kopplingar till en familj som pÄ 1970-talet gÄr ett tragiskt öde till mötes i prologen, liksom till Är 1692 och de hÀxprocesser som pÄgick i omrÄdet. Rollfigurerna stöter oförklarligt pÄ mÀnniskor frÄn de tidigare tidsperioderna.
ââEtt av mysterierna Ă€r varför personerna frĂ„n 1600-talet ser precis ut som de. Vad Ă€r kopplingen? sĂ€ger Pete Samuels vid Supermassive i brittiska Guildford.
Kartor och klÀder
Spelskaparna har studerat gamla kartor, dÀr namnet "Little Hope Meadow" dök upp pÄ en 1600-talskarta över Andover utanför Salem i Massachusetts.
ââDet finns inget bĂ€ttre namn i en skrĂ€ckhistoria Ă€n "Little Hope", sĂ€ger Pete Samuels och skrattar.
Man har ocksÄ tagit hjÀlp av en kostymör som har gjort skisser och samlat in tyger till bÄde de nutida och de historiska plaggen.
ââVĂ„ra karaktĂ€rsskapare fick kĂ€nna pĂ„ materialet, och kunde fĂ„ en kĂ€nsla för vikt och textur och hur det kĂ€nns och hur ljuset fĂ„ngar dem.
FöregÄngare fick kritik
Det första spelet i serien, "Man of Medan", slÀpptes i augusti och kretsar kring en grupp ungdomar pÄ en dykresa som hamnar pÄ ett fartyg frÄn andra vÀrldskriget som driver fritt i havet. Spelet fick bÄde positiva och negativa omdömen av kritiker och spelare.
ââVi tyckte nog inte att nĂ„got var orĂ€ttvist, men vi tog det som en enskild persons Ă„sikt, sĂ€ger han om kritiken och tillĂ€gger att mĂ„let Ă€r att göra ett sĂ„ bra spel som möjligt:
ââMen det Ă€r klart att det gjorde lite ont ibland, men vi kom över det rĂ€tt snabbt och vĂ€nde det till en fördel, sĂ€ger han.
Kritiken ledde till ett flertal uppdateringar och till att delar av "Little Hope" â som redan var en bra bit in i utvecklingen nĂ€r "Man of Medan" slĂ€pptes â fick göras om. Det handlar bland annat om sĂ„ kallade QT, spelsekvenser som krĂ€ver att spelaren snabbt reagerar.
ââEn del tyckte att QT kom för ovĂ€ntat, var för svĂ„ra och orĂ€ttvisa, och att de förlorade rollfigurer i berĂ€ttelsen som resultat. Men i stĂ€llet för att bara göra dem enklare, vilket skulle vara en besvikelse för dem som gillar pressen och stressen med dem â sĂ„ gjorde vi mer av en varning, sĂ„ att man Ă€r mer beredd, sĂ€ger han.
En annan förÀndring Àr de fixerade kameravinklarna, som finns kvar, men dÀr vissa sekvenser har en mer fri kamera.
Ădestigna val
Liksom tidigare Àr spelarnas val av största betydelse. Genom dialogval och agerande pÄverkas vilken vÀg berÀttelsen tar, och i förlÀngningen vilka av rollfigurerna som överlever.
ââVĂ„ra spel handlar frĂ€mst om relationer mellan mĂ€nniskorna. SkrĂ€cken finns dĂ€r som en bakgrund för att pröva de relationerna, att utsĂ€tta dem för stress och otroliga situationer, sĂ€ger Pete Samuels.
"The dark pictures anthology: Little Hope" slÀpps i sommar till Xbox One, Playstation 4 och pc.