Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Fullt av Otto

I väntan på de inbjudna 1926.

I väntan på de inbjudna 1926.

Foto: Fotograf saknas!

Kultur och Nöje2008-01-25 03:00
Norrköpingssonen Otto G. Carlsunds dröm om att hans skisser skulle bli till muralmålningar blev endast verklighet under en kort tid. Nu fyller han galleri efter galleri Norrköpings Konstmuseum med sina verk.- Det är den största utställningen vi gjort sedan Sigrid (Hjertén) och Isaac (Grünewald), och det är en viktig satsning, säger Helena Persson som är museichef. Utställningen är ett samarbete med Liljevalchs konsthall och har under hösten visats i Stockholm. Dock har utställningen blivit mer omfångsrik tack vare att Norrköpings konstmuseum även rymmer det så kallade Carlsundsarkivet.Utställningen tar sin början i början av 20-talet när Otto studerar för Fernand Lèger i Paris, han möter konstnären Piet Mondrian och arkitekten Le Corbusier och låter sig inspireras.När han så samlade sina konstnärsvänners alster, de han lärt känna under sin tid i Paris, för en utställning var den svenska publiken inte mogen för den konkreta konsten och avantgardismen. Det blev en kännbar ekonomisk motgång för Otto G. Carlsund som inte hade råd att sända tillbaka den osålda konsten på flera år. Detta gjorde även att han inte reste tillbaka till Frankrike utan stannade i Sverige.Här hemma kunde han inte försörja sig som konstnär utan arbetade även som tidningsredaktör och konstkritiker.Inför Stockholmsutställningen 1930 fick Otto G. Carlsund äntligen uppdraget att göra en muralmålning. "Rapid" uppfördes i parkrestaurangen "Lilla Paris", men förstördes i samband med att Stockholmsutställningen revs.Ett av hans allra mest uppmärksammade verk är sviten av monumentalmålningar till en biograf som Le Corbusier ritat i Montparnasse. Biografen byggdes aldrig men skisserna levde vidare. Den sviten kan nu ses i galleri 5. Tiden, maskinen, rörelsen. Otto G. Carlsund lär ha sagt att konsten ska vara lika precis som ett svarvat stolsben. Det svarvade stolsbenet återkommer i hans tavlor och får en kanske motsatt effekt till just tiden, maskinen och rörelsen. I stolsbenet skymtar det oregelbundna, de mjuka formerna som inte behöver något avbrott. Och i flera av hans verk döljer sig en mångtydighet, en skymt av humor i allt det raka och linjära, en slags befriande självdistans.Som i hans familjeporträtt, där Rousseaus naivism inspirerat till "Den lyckliga familjen".Utställningen rymmer även flera verk av Carlsunds konstnärskollegor bland annat ett stort urval grafiska blad av de konstnärer som Otto G. Carlsund skrev om på 1930- och 40-talet, som Axel Fridell och Stig Borglind.Otto G. Carlsund föddes 1897 i Sankt Petersburg. Hans far var ingenjör och anställd av Nobel, hans mor var fransyska. När första världskriget bröt ut skickades Otto, hans mor och fem yngre syskon till Sverige. Har växte han upp i Norrköping. Redan tidigt syntes Ottos konstnärliga talang och 1924 reste han till Paris där han blev bekant med Léger genom sin vän Gösta Adrian Nilsson.Under sitt liv fick han inte det erkännandet han drömde om. 1947 får han problem med lungorna på grund av cigarettrökning, året därpå tas han in på Sabbatsbergs sjukhus. Där arbetar han in i det sista med att skissa på konst som ska öra det vara enformig att titta på än de ständigt vita väggarna. Den 25 juli samma år avlider han.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!