Emma Knyckare driver tillsammans med Ina Lundström och "Scroll-Mia" den populÀra podcasten "Flashback forever", dÀr de varje vecka pratar om olika trÄdar pÄ diskussionsforumet.
Inför julmÄnaden har de valt att göra en hel adventskalender om den klassiska trÄden "Historien bakom böglyftet" frÄn 2008. PÄ drygt 300 sidor diskuteras en bild förestÀllandes en ung man som lyfter en annan naken man.
ââDen hĂ€r bilden Ă€r ganska obscen, det Ă€r Ă€ndĂ„ en kille som lyfter en annan kille i kuken, konstaterar Emma Knyckare.
Avsnitten kommer att vara mellan fem och tjugo minuter lÄnga, och redan nu finns ett föravsnitt med grundlÀggande information om historien.
ââVi har kĂ€nt sedan vi startade podden att den hĂ€r trĂ„den egentligen Ă€r för stor för att avhandlas i ett vanligt avsnitt, den har sĂ„ otroligt mĂ„nga kvaliteter.
Börjar sjÀlva grÀva
Till de 24 podcastavsnitten finns Àven en fysisk julkalender med en illustration av det sÄ kallade böglyftet, som har sÄlts i 11 500 exemplar.
ââVi hade rĂ€knat med att sĂ€lja 2000 för att fĂ„ projektet att gĂ„ runt. NĂ€r vi insĂ„g att intresset var sĂ„ stort kĂ€nde vi "gud, nu kan vi göra sĂ„ mycket mer", berĂ€ttar Emma Knyckare.
I trÄden har flera "Flashback-grÀvare" försökt lista ut personernas identitet, utan att lyckas. Poddprofilerna börjar dÀrför sjÀlva luska i historien och pratar med olika experter.
ââI vanliga fall brukar ju Flashback vara rĂ€tt bra pĂ„ att grĂ€va, som i den hĂ€r Terje-skandalen eller kattmördaren i Högsbo. Men hĂ€r kommer Flashback-grĂ€vandet inte nĂ„gonstans. Det Ă€r mer "jag ser att gardinstĂ„ngen Ă€r frĂ„n Ikea, lista alla stĂ€der i Sverige som har Ikea", sĂ€ger Emma Knyckare.
Skulle separera
"Flashback forever" Ă€r en av mĂ„nga som har börjat konkurrera med SVT:s julkalender. 2016 kom Viaplays egna julkalender för barn, i Ă„r visar C More julkalendern "Tinka och kungaspelen". Storytel har sin "Lillfors Ladies" av Karin Janson, en feelgood-berĂ€ttelse i 24 delar â och det Ă€r bara nĂ„gra exempel.
För "Flashback forever"-gÀnget spelade coronapandemin in att det blev just en julkalender.
ââDet Ă€r mycket som man inte kan göra eftersom det pĂ„gĂ„r en brinnande pandemi i vĂ€rlden, men vi kan fortfarande underhĂ„lla via ljud. Vi försöker skapa gemenskap, och dĂ„ kĂ€ndes en julkalender som en mysig grej, sĂ€ger Emma Knyckare.
De har redan fÄtt signaler frÄn lyssnare om att kalendern för mÀnniskor samman.
ââEn tjej skrev till oss att hon och hennes kille funderade pĂ„ att separera, men nu skulle de i stĂ€llet köpa julkalendern för att liva upp relationen, sĂ€ger Emma Knyckare.