Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Finskt finlir x 2

Foto: Fotograf saknas!

Kultur och Nöje2009-05-15 03:00
n Med sina 120 verk blir utställningen In The Wilderness en omfattande och grundlig presentation av Akseli Gallen-Kallela - en av Finlands mest kända konstnärer. Något av en konstnärlig nationalhjälte med djupt känslomättat måleri.Få konstnärer har väl varit så betydelsefulla i tolkningen av den nationella identiteten som Akseli Gallen-Kallela (1865-1931). Så verkade han också i en tid då landet var under belägring av Ryssland och nationalstaten bildades. I sin konst målar han upp en bild av ett storslaget, vilt och orört land. Med rödhättade hackspettar, forsande vattenfall och snötunga grenar.Men Gallen-Kallelas konst är värd att ta utanför de tusen sjöarnas land. Därför är det fullkomligt strålande att den stora privata samlingen nu når ut i Norden och visas på Norrköpings konstmuseum - som enda museum i Sverige.★ ★ ★Genom en tematisk hängning får vi ta del av ett imponerande konstnärskap. Från det franskinspirerade friluftsmåleriet till nationalromantiken och symbolismen. Där finns fint inkännande porträtt, livfulla skisser till Kalevalaeposet med trollkarlar och hjältar och de där kända målningarna som så tydligt bär Gallen-Kallelas signum - flickfiguren "Ad Astra" med håret som inte följer tyngdlagen, utan strålar som en brinnande gloria kring huvudet och "Symposion" - porträttet av konstnärskretsen med tonsättare som Sibelius och Robert Kajanus. I båda blir de noggrant utmejslade ramarna en del av konstverket.Akseli Gallen-Kallela sökte efter något äkta och ursprungligt men samtidigt var han en kosmopolit, inspirerad av de senaste strömningarna i Europa. Han lämnar hustrun hemma för att övervaka byggandet av hemmet Kalela medan han ställer ut Munch i Berlin. Under den tiden dör hans förstfödda dotter Impi Marjatta i difteri, en händelse som satte starka spår och även gav konsten svärta och allvar.★ ★ ★Här visas också nya sidor som avviker från bilden av den finske nationalmålaren - skildringar från en närmare två år lång vistelse i nuvarande Kenya, Nairobi. Stilen från savannerna drar i mer expressiv riktning med mustigare färger. Här finns finstämda studier av massajer och djurliv men också en sprittande glädje som i målningen med den badande flodhästen i Tana-floden från 1909.För en andra gång låter Norrköpings konstmuseum sekelskiften stråla samman, senast Helmer Osslund och Karin Mamma Andersson. Denna gång sammanförs Gallen-Kallelas Vattenfall vid Mäntykoski med den finska samtidskonstnären Salla Tykkä som i Victoria närsynt undersöker rötterna till vårt västerländska skönhetsbegrepp.Hennes video visar jättenäckrosen Victoria Cruzianas enorma blad och magnifika blomma. Likt en Hollywood-diva intar den en självklar huvudroll och vecklar långsamt ut sina kronblad till Gustav Mahlers 5:e symfoni. Koncentrerat, effektfullt och stillsamt - trots att vi egentligen ser ett naturligt förlopp på snabbspolning.★ ★ ★Referenserna till förra sekelskiftet är många, och när som helst tror man att en prerafaelitisk Ofelia ska komma flytande i vattnet. Salla Tykkä har tagit stort intryck av den brittiske konstteoretikern John Ruskins idéer som i hög grad format vår syn på skönhet och hur konst ska se ut.Även Akseli Gallen-Kallela influerades starkt av John Ruskin och efterföljaren William Morris anti-industriella hållning och hyllande av hantverkstraditioner. Hans forsande vattenfall och klippformationer är också en skildring av naturens mystik och skönhet som återfinns i Salla Tykkäs Victoria och anspelar även de på musik genom sina fem vertikala strängar som löper över ytan. Ytterligare en beröringspunkt är att Akseli Gallen-Kallela målat Mahlers porträtt.Även om Ruskins idéer om det rena, goda och sköna och perfekta har en obehaglig sida av intolerans och fördömande av andra uttryckssätt - som konstnären Salla Tykkä påpekar, är det omöjligt att inte imponeras av hur snyggt och läckert en alltigenom unik och högklassig utställning knyts ihop med vår egen samtid.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!