Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Film: LADY IN THE WATER

Fängslande, ganska originell och perfektionistiskt välgjord är M. Night Shyamalans nya skräckromantiska film. Den handlar om hur en fastighetsskötare och några hyresgäster lär sig hur att förstå sin rätta roll i livet och agera därefter.

Bryce Dallas Howard och Paul Giamatti i ”Lady in the water”.  Foto: Sandrew Metronome

Bryce Dallas Howard och Paul Giamatti i ”Lady in the water”. Foto: Sandrew Metronome

Foto:

Kultur och Nöje2006-09-18 06:00
Det begriper de när de hjälper en havsnymf att återvända hem sedan hon gjort det hon fötts till, nämligen att uppmuntra en författare att skriva en bok som i framtiden ska lära ut den rätta livsstilen, som människan glömde för längesen.
Det låter tungsint och grumligt men är fullständigt lättbegripligt, eftersom det är skickligt berättat. Samtidigt berättar Shyamalan rätt mycket ännu mer sofistikerat än i Sjätte sinnet och Unbreakable. Bortsett från de rödögda vargmonstrens anfall blir man besviken om man väntar sig de vanliga grova chockeffekterna.
Tonen är som i Sjätte sinnet och Unbreakable full av patos och allvar, och åskådaren måste sätta sig in i påhittade idéer. Regissören gör med andra ord som han alltid gjort, här i stil med fantasy i Tolkiens anda.
För detta har han fått en massa skäll av folk som tidigare nog uppskattat både honom och Tolkien. Så missunsamt kan det bli om man både är framgångsrik, begåvad, försvarar sin konstnärliga integritet och får folk att känna sig besvikna genom att inte upprepa sig.
Christopher Doyle, den djärve australiske mästerfotografen bakom In the Mood for Love, bidrar med sin egenartade blick för kreativt bruk av bildbeskärning, exakt skärpa med inslag av effektfull oskärpa och mättade färger till att placera filmen bland Lost Highway, Rosemarys baby, Trasdockan, Skönheten och odjuret och andra kvalificerade exempel på berättelser om hur helt annorlunda saker blandar sig i den trygga verkligheten och hur i det här fallet sagans typer, situationer och stämningar kan skildras på hög artistisk nivå.
Paul Giamatti har redan gjort sitt livs roll ett par gånger (American Splendor, Sideways). Annars hade han gjort det som fastighetsskötaren, en ödmjuk, hjälpsam och sorgtyngd man, skenbart oansenlig men med dolda styrkor, precis som människorna kring honom. Redan i första bilden ses han som medmänniska och hjälte på samma gång, om man tittar efter noga.
Bildberättaren Shyamalan skapar finessrika spökerier och mystik i filmens första del. Därefter visar han skicklighet som han personinstruktör och manusförfattare med smak för kvick självbespegling.
Personerna upptäcker att de är med i en historia, men vad ska de bidra med? Med kärv humor visas en osällskaplig film- och litteraturkritiker.
Han ger goda råd som feltolkas och väcker ironiskt nog bara sympati när han inser att han är den osympatiske bifigur som alltid råkar illa ut i skräckfilmer.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!