Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Ernmans ersättare imponerade

Foto:

Kultur och Nöje2008-10-04 03:00
Besvikelsen blev stor när det meddelades att torsdagens storsångerska Malena Ernman fått lämna sent återbud pga sjukdom. En fullsatt De Geerhall fick dock en fräsch överraskning i form av Paula Hoffman som kompensation. Bara med några få timmar på plats i stan och utan att ha hunnit repetera med orkestern kastade hon sig in i uppgiften att leverera operapärlor till den längtande publiken. Det lyckades hon med alldeles förträffligt tack vare en stor scenisk trygghet och en generös dirigent.Orkestern skärpte till sig ett snäpp över det vanliga och levererade som alltid kvalité. Konserten inleddes med en knippe Mozart och först ut var uvertyren ur Titus med mozartskt gung och dubbelbottnad lätthet. I arian Parto, Parto sjöng så Hoffman med självklart bett i ansatsen. En mörk infärgning i röstspektrat gav nerv åt dialogen där lyhörde Johnny Jannessons klarinett blev medvandrare. Vidare över till Figaros Bröllop där Hoffman blev ett med Cherubin och slängde fram de friska tonerna helt respektlöst. Rösten fick fritt spelrum och tilläts spreta lite vildvuxet för att ge ett extra levande inslag i klangfärgen. Mer opera blev det, nu av Rossini och hans Askungen. Här fick vi höra en medvetet otyglad röst med stor charm och glans på höjden från den riktigt sångsugna Paula Hoffman som säkert kommer tillbaka till stan.Från det ordinarie programmet spelades så Prokofjevs 3:e Romeo och Julia-svit, lagom baktungt och emellanåt allvarstyngt. I sviten kastades spelet mellan lyrsikt, burleskt, ömsint, ja nästan sinnligt spirituellt och alltid med en drive framåt. Avslutningen med Den Fantastiska Butiken där vi får höra Respighis charmerande orkesterering av Rossinis små pianostycken knöt ihop operakvällen. Lite mer noggrannhet i insatser och nyanser hade höjt kvalitet ytterligare, men nu satsade man på ett delikat och omsorgsfullt utmejslat berättande. Dirigenten Attanasi var som sagt generös och tillåtande i sin roll och då får musiken ett eget liv, precis som det skall vara.Kvällen hölls ihop av programvärden Stefan Johansson som förmodligen har varenda opera-story med alla detaljer inprogrammerat i sin egen hårddisk. Därifrån lyckas han sedan hämta upp det västenligaste till oss mer okunniga så att även vi kan ta del av operavärldens förvecklingar.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!