Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

En ny film: Cruz på topp

Penélope Cruz gör en av sina bästa roller och Pedro Almodóvar visar mogen skicklighet i att berätta tydligt och gripande om både yttre dramatik och två väninnors inre utveckling när det förflutna hinner upp dem.

Kultur och Nöje2006-10-13 06:00
Att återvända är bra film, med klart sevärda inslag. Bara bredvid rikedomen på mänskligt djup och glansfullt, inspirerat och varierat bildberättande i Tala med henne, Allt om min mamma och Dålig uppfostran känns den åtminstone delvis som en onödig repris av de grövre såpoperainslag som Almodóvar de senaste tio åren förädlat med så fint resultat.

Penélope Cruz är i vart fall i hans regi klart till sin fördel som hårt prövad, familjekär arbetarhustru, nybliven änka, med okuvlig förmåga att genom hårt arbete, främst i krogbranschen, vända tragedier till det bättre. Hon spelar både mor, dotter och maka med ett eftertryck hon inte tidigare visat upp. Rollen växer till en skönmålad, osjälviskt vårdande och pådrivande jordemoder, full av livskraft, av den typ som förekom i italiensk film för länge sedan liksom i Moa Martinsons och Sven Delblancs romaner om arbetarklassen.
Det handlar om hur hon, tillsammans med sin cancersjuka, mor- och dotterlösa väninna, under tragikomiska former drabbas av följderna av svaga mäns förkastliga beteenden, nu och då. De driver andra kvinnor till dråp, uppbrott och mordbrand, för att hämnas svek och övergrepp och rädda sig själva till ett nytt liv. Bildligt talat är det förgången tragik som spökar för både dem och gamla moster. Allt börjar med återbesök i hembyn och som väntat blir det en krävande uppgift att försonas med gamla sår och oklarheter.

Oväntat i en Almodóvarfilm händer det nästan inget dramatiskt i bild, utom knivdråp och dåliga skämt om lik i kylskåp. Lika oväntat i en Almodóvarfilm är det att dramatiken oftast i stället sker i form av människors möten med det egna förflutna, och med närstående under upprivande former. Det handlar om starka känslor, familjeband och familjehemligheter, kränkningar, ensamhet och död, men med ett reflekterande lugn som Almodóvar sällan gett uttryck för. Så spexinslagen blir mest störande.

Därför är det skådespelarnas replikföring och fina mimik som ger god utdelning åt åskådaren och gör bilderna intressanta. De stora gesterna och höga tonfallen klarar de galant som vanligt.
Ny film:
ATT ÅTERVÄNDA
Filmstaden
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!