Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Död, desperation och paranoia

Evin Ahmad som Yasmine och Youssef Skhayri som Halim i Daniel Wallentins film "Ett öga rött".

Evin Ahmad som Yasmine och Youssef Skhayri som Halim i Daniel Wallentins film "Ett öga rött".

Foto: Fotograf saknas!

Kultur och Nöje2007-09-06 06:00
"Ett öga rött" är ett roman- och filmbygge med många ingångar.
Den börjar som en explosiv parodi (?) på ett Mona Sahlin-Sverige, en färgsprutande, mångkulturell utopi där hela Förorten dansar med handskrivna förstamajplakat som trafikskyltar mot ett bättre liv.
Den fortsätter med död, desperation och en paranoia som får Maja Lundgren i "Myggor och tigrar" att framstå som en gemytlig bulltant.
Framför allt är "Ett öga rött" berättelsen om en ung människas sökande efter fasta värden, och det är som vi alla vet det viktigaste ämnet för all konst på jorden och i himlen. Halim (Youssef Skhayri) ser med ökad förtvivlan hur hans pappa svennefieras i ett töcken av Kalles kaviar och Ulf Lundell medan Halim själv inleder en sorgset desperat kamp för sin arabiska identitet.
"Ett öga rött" bygger på motsättningar - förort/stad, blatte/svenne, far/son - vilket gestaltas subtilt men starkt av regissören Daniel Wallentin. Och inte minst av skådespelarna; Youssef Skhayri är en naturbegåvning av Zlatanmått.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!