Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Dina barn blir lurade

Kultur och Nöje2008-12-17 03:00
Efter att ha sett programmet Dokument utifrån häromdagen kan jag lugnt konstatera att jag är väldigt lycklig över att bo i Sverige. Som småbarnsmamma undrar jag ibland hur jag ska hantera diverse olika situationer som uppkommer när sonen blir äldre och kommer väl ungefär varje gång fram till att "det tar jag då". Tv-programmet handlade om reklam riktad till barn. Jag blev mörkrädd över denna manipulativa industri som utnyttjar barnen till max. Vuxna människor som tar stora lån för att plugga i flera år för att sedan professionellt arbeta med hur vi "lurar ungarna" på bästa sätt. För så kändes det faktiskt av innehållet i programmet att döma. Jag vill inte återge allt, men till och med reklam riktad till spädbarn (och då menar jag inte någon blöjreklam) finns i USA, där det är fritt fram sedan Ronald Reagans 1980-tal att sända reklam direkt riktad till barn. Företagsledare tjöt i rätten ut sin oro över den reglerade marknadens effekter, om de inte fick sända sin älskade reklam till alla dessa "framtida konsumenter". Föräldrar får veta att det inte längre duger med vanliga lekar ala "stapla klossar". Det är välutvecklade dataprogram som ungen ska ammas framför, för att bästa intellektuella förmåga ska utvecklas. Och då finns det inte ens bevisat att barn under 2,5 år får ut något av att titta på tv eller en dataskärm. Barn smygfilmas i badet för att utvärderas hur det håller i schampoflaskan för att företaget sedan ska utveckla den ultimata flaskan. Barn bjuder in sina vänner på pyjamasparty där smygreklamen är äckligt närvarande (långt ifrån de pyjamaspartyn jag var på som liten då man tog på sig sin pyjamas i stället för finkläder och åt chips i kompisens soffa). Tjejer får sedan småbarnsåren veta att de ska vara snälla och söta och killarna coola och tuffa. Dataspel riktade till pojkar där figurerna är så är ruggigt lika riktiga människor, som sedan ska delas med en såg till ett grymt skrik. Normalt! NOT!! Spiderman, som innehåller är ganska läskig inslag, blir inte bara en film, det blir alla möjliga saker. Och dockor till spädbarn. Gulligt! ALLA företagsledare och reklammakare som uttalade sig använde samma fras: är det ändå inte till sist upp till föräldrarna vad deras barn gör och får? Fy sjutton så FEGT att slå ifrån sig allt på det sättet. Hur lätt är det om alla andra får, snälla mamma, samtidigt som man själv bombarderas med all reklam. Flera experter uttalade sig i programmet och förklarade att barnen får lära sig att värdigheten och det duktiga sitter i vad man har på sig och äger. Inte det man kan. Samtidigt skrivs det ut allt mycket mer antidepressiva mediciner till barn i USA i dag. Allt fler diagnostiseras med ADHD. Allt fler mår dåligt. Ändå har det massor med saker. De har allt. Hur kan man då vara olycklig?? Eller är det något som inte stämmer? Jag hoppas evinnerligen att Sverige ALDRIG kommer att tillåta reklam direkt riktade till barn. Det räcker med de kanaler vi får in via satellit. Tack för ordet!
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!