Den stressade dirigenten
Daniel Harding, som tillträder som chefdirigent för Radiosymfonikerna 2007, lever ett stressat liv. TT Spektra fick tio dyrbara minuter av hans tid, medan han packade sina väskor.
Daniel Harding har just varit i Stockholm för att repetera med orkestern han om ett år blir chefdirigent för. Foto: Henrik Montgomery/Pressens Bild
Foto:
Men när klockan slår fyra, kommer en härjad Daniel Harding till sin loge på Berwaldhallen.
- Ten minutes. Sen måste jag åka till Arlanda. Taxin står redan på tomgång. Shoot.
Medan han packar ned dirigentpinnen, rafsar ihop sina saker och viker ihop kostymväskan svarar han, andfådd, på frågor.
- Repetitionen? Jodå. Det är en massa grejer vi försöker jobba med den här veckan, och tiden är begränsad. Vilket är mitt fel. Jag försöker göra två saker på en gång.
Han drar på sig en stickad munkjacka och tittar på klockan.
- Vi kommer att göra en väldigt bra konsert till slut. Orkestern är van vid att spela en Mozart som är väldigt vacker, men också väldigt annorlunda från den Mozart jag är van vid. Det kommer att ta ett par år för oss att utveckla en riktig förståelse för varandra. Men det är normalt. Och det blir intressant för publiken att se hur det utvecklar sig.
Tre århundraden
Han är i Stockholm för att repetera inför helgens två konserter. Konserterna inleds med overtyren till Wagners "Parsifal" och Marc-Anthony Turnages verk "Scherzoid". Därefter framför man Mozarts mässa i c-moll. En blandad konsert: från Turnages samtida klanger till ett sakralt verk av Mozart.
Är det representativt för hur du vill lägga upp repertoaren även i framtiden?
- Jag antar det. Vi har tre verk från tre århundraden. Det är ganska representativt för vad vi planerar att göra. Vi har jobbat mycket med repertoaren för de kommande åren. Och det är ett väldigt varierat och intressant program. Men det kommer inte alltid att vara lika galet som den här konserten, säger Daniel Harding och fipplar lite med sin iPod.
- Mässan i c-moll är ett stycke jag väldigt gärna ville göra. Speciellt eftersom det finns en extraordinär kör här. Men också för att jag ville börja min resa med den här orkestern med just Mozart.
Viktig musikutbildning
Daniel Harding är ung, inte ens fyllda trettio, men är redan en av världens mest anlitade dirigenter. Ordet "underbarn" har använts flitigt om honom. Redan som fjortonåring bestämde han sig för att bli dirigent. Det är ett val allt färre gör - den klassiska musiken kämpar frenetiskt för att få unga att välja stråken, dirigentpinnen eller oboen i stället för elgitarrren eller mikrofonen. I Sverige skyller många på nedmonteringen av den kommunala musikskolan. Daniel Harding känner igen problemet från sitt hemland, England.
- År efter år har varenda regering sparat in på musikutbildning i skolorna. Och resultatet av det kommer att synas: först i ungdomsorkestrarna, sedan på de högre musikutbildningarna och till sist i den professionella musikvärlden.
Och vad kan du, som ung stjärndirigent, göra för att ändra på det?
- Klaga, ha ha. Och det är väldigt viktigt att stödja ungdomsorkestrarna, och att få unga människor att vilja spela i en orkester. I många länder blir de flesta utbildade för att bli solister. Det är inte realistiskt, och det skapar problem när de senare ska spela med andra musiker.
Vid det här laget står han med väskan över axeln, på trottoaren utanför Berwaldhallen. Taxin går mycket riktigt på tomgång.
En sista fråga: det har debatterats en hel del om ojämlikheten i musikvärlden, inte minst bland dirigenter. Vad beror det på?
- Jag vet inte varför. Delvis har det att göra med fördomar, folk förväntar sig inte en kvinnlig dirigent. Och flickor drömmer inte om att bli dirigent. Men det kommer att förändras, för det finns fler och fler under bara kvinnliga dirigenter som är bra förebilder.
De tio minuterna är över. La Scala väntar.
Började med att spela blockflöjt, gick sedan över till violin och slutligen till trumpet.
1990. Bestämde sig för att bli dirigent.
Elev hos Simon Rattle, dirigent för Birminghams symfoniorkester, som sextonåring.
Debuterade som dirigent 1994, och fick utmärkelsen "Bästa debut" av Royal Philharmonic.
1996 blev han den yngste att någonsin dirigera på BBC Proms.
1997 blev han chefdirigent för Trondheims Symfoniorkester. Samma år blev han även gästdirigent hos Norrköpings Symoniorkester.
1999 blev han ledare för Deutsche Kammerphilharmonie.
Sedan dess flitigt anlitad världen över.
Han tillträder sin tjänst som chefdirigent för Sveriges Radios Symfoniorkester den 1 januari 2007.